[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only],5 miljoner TEU per år.
Det är ett gigantiskt projekt som innebär en tillväxt på 20 procent för Rotterdams Hamn när det står helt färdigt. Totalt rör det sig om cirka 2.000 hektar ny yta, motsvarande cirka 3.000 fotbollsplaner, återtagen från havet med hjälp av bl a 240 miljoner kubikmeter sand, 7 miljoner ton sten och 20.000 cementblock.
Anlöp sker genom den 600 meter breda Yangtzekanalen, bred nog för två av de största containerfartygen att mötas när ett lika stort ligger till kaj. Hamnen bygger också dykdalber där last kan läktras dirket från fartyg till fartyg. Max djupgående är 20 meter.
Billigare än väntat
APM Terminals öppnar sin terminal i slutet av 2014 med en årlig kapacitet på 4,5 miljoner TEU. Till detta kommer 4,0 miljoner TEU när DP World och linjerederierna MOL, CMA CGM, Hyundai Merchant Marine och APL öppnar sin terminal.
Fas ett blev EUR 150 miljoner billigare än budget, och posten på EUR 200 miljoner för oförutsedda utgifter har inte behövts utnyttjas. Totalt investerar hamnen EUR 4,5 miljarder i Maasvlakte 2 medan det privata näringslivet beräknas satsa runt EUR 20 miljarder.
Det handlar inte bara om containerhantering. I Maasvlakte 2 finns stora utrymmen för industri- och logistiketableringar och en stor yta har avsatts för rekreation med bl a en nyanlagd badstrand.
[/flowy_subscriber_only]