Fotograf: Gothenburg Roro-Terminal.

Kategori: Hamn/Logistik | RoRo

Roro-terminal drabbas hårt

Stridsåtgärderna fortsätter att avlösa varandra, en av de hårt drabbade är Gothenburg Roro Terminal. ”Detta påverkar alla våra kunder och våra kunders kunder oerhört mycket” säger vd Björn Wånge.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]säger vd Björn Wånge.

Fler än 80 strejkvarsel och lockouter har nu lagts i hamnar runt om i hela Sveriges sedan konflikten startade 23 januari. Nästa stora varselsjok startar nu på söndag i Göteborgs Roro Terminal och berör totalt ett tiotal hamnar från Malmö i söder till Piteå i norr. Totalt handlar det om 48 punktstrejker under några timmar från Hamnarbetarförbundets sida. Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har svarat med lockouter, i de flesta fallen från tidig morgon fram till midnatt. 

Stora kunder

Arbetet läggs ner i hamnarna mellan söndag och fredag. Roro-terminalen i Göteborg berörs alla dagar utom onsdagen. 

– Detta påverkar till exempel bilindustrin där Volvo är en stor kund till oss. Stora Enso är en annan stor kund. Men vi försöker minimera problemen med att ge den service som vi kan under de dagar vi inte har konflikt här, säger Björn Wånge.

20 anlöp berörs

I roro-terminalen arbetar cirka 200 fasta kollektivanställda personer plus ett antal visstidsanställda och blixtpersonal. Av de fast anställda är cirka 80 procent medlemmar i Hamnarbetarförbundet. Under veckan påverkas mellan 18 och 20 planerade anlöp i terminalen. 

– Vi har på en vecka cirka 25 anlöp så under dessa dagar blir det närmare 20 som berörs. Många av dessa anlöp blir helt inställda. VI försöker få in en del anlöp både före och efter strejkerna med hjälp av våra kunder. Men det är en ytterst begränsad del av anlöpen som kan flytta, säger Björn Wånge. 

Sveriges Hamnar

Han påpekar att konflikten slår hårt mot både hamnen och kunderna och om ytterligare varsel läggs blir det förstås än värre.

– Men vi är medlemmar i Sveriges Hamnar och därmed förhåller vi oss också till de besluten som tas där.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]