Fotograf: Kommerskollegium

Kategori: Ekonomi

Röda havet-krisen stör svensk utrikeshandel

Attackerna mot fartyg i Röda havet leder till förseningar och högre fraktpriser. Men marknaden anpassar sig relativt snabbt till nya förutsättningar. Detta enligt en färsk analys från Kommerskollegium.
Fraktpriserna kommer förmodligen att ligga kvar på en högre nivå under en längre tid framöver. Det visar en analys som Kommerskollegium har gjort på uppdrag av regeringen och som presenterades idag, torsdag.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]n färsk analys från Kommerskollegium.”} /–>

Fraktpriserna kommer förmodligen att ligga kvar på en högre nivå under en längre tid framöver. Det visar en analys som Kommerskollegium har gjort på uppdrag av regeringen och som presenterades idag, torsdag.

– Suezkanalen har stor betydelse för handeln med råvaror, konsumentvaror och komponenter från Asien och Mellanöstern till Europa. Suezkanalen utgör även en viktig rutt för transport av olja och naturgas. Drygt nio procent av Sveriges utrikeshandel går genom kanalen, säger Christopher Wingård, utredare på Kommerskollegium i ett pressmeddelande.

Efter det ökande antalet attacker från huthirebeller mot fraktfartyg i Röda havet har fraktvolymerna genom Suezkanalen minskat kraftigt. I slutet av januari var fraktvolymerna enligt Kommerskollegium i genomsnitt 2,8 miljoner ton per dag, jämfört med 4,8 miljoner ton per dag i mitten av december.

Anpassar sig snabbt

En sjötransport från Kina till Europa tar mellan tre och fyra veckor om transporten går genom Röda havet och Suezkanalen. Alternativet, att köra runt Godahoppsudden, tar två veckor längre enligt Kommerskollegiums analys.

– Vi ser att både producenter och logistikbolag snabbt anpassar sig till nya förutsättningar och vi ser inte samma dramatiska ökningar av fraktpriserna som under pandemin, säger Christopher Wingård.

Priserna drivs upp

Den längre restiden binder upp fartyg och containrar under längre tid vilket i sin tur driver upp priserna. Även högre försäkringspremier spelar in. Det är även svårt att på kort tid hitta andra leveransalternativ. Kommerskollegium uppger att alla aktörer man talat med förväntar sig att situationen blir långvarig.

– Fördröjningen påverkar både importerande och exporterande företag. På kort sikt drabbas den svenska tillverkningsindustrin av försenade leveranser, vilket i förlängningen även påverkar den svenska exporten negativt. För andra branscher som har planering på längre sikt spelar ett par veckor inte lika stor roll. Men i förlängningen kan de längre leveranstiderna och ökade kostnaderna för transporter leda till högre priser, säger Christopher Wingård.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]