Finska varvet Rauma Marine Constructions, RMC, har levererat Spirit of Tasmania IV, den första av två bil- och passagerarfärjor till det tasmanska rederiet TT-Line.

Fotograf: RMC

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

RMC har levererat världens sydligaste LNG-färja

Under torsdagen levererade det finska varvet Rauma Marine Constructions, RMC, den första av två bil- och passagerarfärjor till det tasmanska rederiet TT-Line.
Genom en ceremoni under torsdagen levererades bil- och passagerarfärjan Spirit of Tasmania IV till TT-Line Company PTY Ltd, ett statligt rederi som bedriver trafik mellan Devonport på Tasmanien och Geelong på det australiensiska fastlandet.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]nom en ceremoni under torsdagen levererades bil- och passagerarfärjan Spirit of Tasmania IV till TT-Line Company PTY Ltd, ett statligt rederi som bedriver trafik mellan Devonport på Tasmanien och Geelong på det australiensiska fastlandet.

TT-Line har beställt två färjor för linjen mellan Australien och Tasmanien, vilket gör det till den enskilt största enskilda exportaffären mellan Finland och Australien. Projektet har en sysselsättningseffekt på mer än 3.500 årsverken enligt ett pressmeddelande.

– Jag vill tacka beställaren för det utmärkta samarbete som har gjort att vi kunnat slutföra projektet framgångsrikt. Dessutom vill jag tacka våra samarbetspartner och klassificeringssällskapet. Fartyget representerar det starka kunnande inom skeppsbyggnad som finns i Raumo. Vi har nu byggt både världens sydligaste LNG-drivna bil- och passagerarfärja och världens nordligaste, Aurora Botnia. Vi önskar Spirit of Tasmania IV lycka till ute på haven, säger Mika Nieminen, vd för Rauma Marine Constructions i pressmeddelandet.

Det andra fartyget, Spirit of Tasmania V, sjösattes i juli. Fartygen kommer att ersätta dagens fartyg, Spirit of Tasmania I och Spirit of Tasmania II, som  byggdes i Finland på 1990-talet. Passagerar- och fraktkapaciteten är betydligt större på både nya fartygen jämfört med dess föregångare.

Vid sidan av TT-Lines nybyggen påbörjades i höstas byggandet av den första multifunktionskorvetten för den finska marinen. Projektens sammanlagda sysselsättningseffekt är mer än 7.000 årsverken. 

RMC:s nuvarande orderbok sträcker sig till 2028. I år är det dessutom tioårsjubileum sedan RMC grundades. Under denna period har varvet levererat tre bil- och passagerarfärjor till internationella kunder, Hammershus till Molslinjen år 2018, Aurora Botnia till Wasaline år 2021 samt MyStar till Tallink under 2022.


FAKTA: Spirit of Tasmania IV
Längd: 212 m.
Bredd: 31 m.
Djupgående: 7 m.
Bruttotonnage: 48.000 t
Hastighet: 26 knop (48 km/h)
Filmeter: 3.700 m
Passagerare: 1.800
Hytter: 301

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]