Redarna riskerar premiehöjningar på så mycket som 15 till 20 procent på sina P&I-försäkringar när de ska förnyas i februari 2008 efter att i år ha fått betydligt mer beskedliga höjningar. P&I-klubbarna hävdar nu att kraven har stigit kraftigt och det finns behov av att behålla hälsosam soliditet i klubbarna. En kraftig höjning behövs också för att möta de ökande återförsäkringskostnaderna. Dessutom har de gemensamma kraven genom International Group of P&I Clubs skenat i höjden under 2006. Det finns flera anledningar till att kraven stigit. Lloyd’s List citerar North of England P&I Club: ”Vi tror att den kraftiga ökningen av världshandelsflottan tillsammans med en kraftig brist på erfaret sjöfolk är en nyckelfaktor”, säger chefer på North of England. ”Dåligt underhåll och därpå följande mekaniska haverier är också viktiga orsaker.” Skulds ordförande Douglas Jacobsohn säger så här: ”Tyvärr har det politiska svaret, på ett antal av dessa hot, från både nationella och regionala aktörer blivit allt mer komplext och de skapar trots goda intentioner reaktioner som mer vädjar till känslor än till fakta.”
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n till fakta.”[/flowy_subscriber_only]