Fotograf: Ivar Lundh Sjöprojekt

Kategori: Miljö | Torrlast

Riona ska lasta sprängsten i bullertest

Stockholms tunnelbanas blå linje ska byggas ut, från Kungsträdgården till Nacka. Ivar Lundh Sjöprojekt är med under en provperiod.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] Sjöprojekt är med under en provperiod.

På Blasieholmen finns en arbetstunnel kvar från när tunnelbanestationen Kungsträdgården byggdes i slutet av 1970-talet. Tunneln är just nu fylld med bergmassor men eftersom tunneln ska användas igen när Blå linje förlängs söderut behöver massorna tas bort.

Bullerkänslig miljö

Den gamla arbetstunneln mynnar ut precis bakom Nationalmuseet och ett stenkast från Grand Hotel, det vill säga i en både buller- och vibrationskänslig miljö. 

– Nu passar vi på att genomföra ett test under några dagar av hur det skulle fungera att frakta bort massor härifrån med båt. Vi kommer att mäta buller och räkna på klimatpåverkan, säger projektchef Andreas Burghauser i ett pressmeddelande.

Från museikajen

Bergmassorna som finns i arbetstunneln kommer att köras med hjullastare till ett lastfartyg vid museikajen. Ivar Lundh Sjöprojekt med 69 meter långa torrlastaren Riona, byggd 1988, ska med start nu på måndag delta i det testet. Riona är på 1.083 dwt och ägs av Ronja Marin i Pargas, Finland. 

Johan Axiö på Ivar Lundh Sjöprojekt säger till Sjöfartstidningen att provlastningarna kommer att pågå i tre till fyra dagar.

– Det handlar om att testa bullernivåerna när man tippar med bil ner i fartyget och när man tippar med hjullastare.

Stora stenar

Han tillägger att det till stor del kommer att handla om rejält stora sprängstenar, som kanske måste lastas en och en med gripskopa.

– Frågan är om vi måste bädda med finare material innan de stenbumlingarna lastas. Det lär bara bli en enda last i det här testet och jag vet inte alls om det blir 500 eller 1.000 ton, säger Johan Axiö.

Totalt handlar det om att 500.000 ton sprängsten ska transporteras bort från Blasieholmen under de två till tre år som tunnelbanebygget kommer att ta.

45 lastbilar om dagen

Alternativet till sjötransport av sprängmassorna, är att använda lastbilar. Enligt Region Stockholms pressansvariga Emma Sahlman, handlar det då om cirka 45 lastbilar om dagen som ska köra på de trånga och mycket trafikerade gatorna på Blasieholmen och vidare genom Stockholms innerstad.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]