Fotograf: Muskövarvet.

Kategori: Reparationsvarv

Rindö upphör som reparationsvarv

Dockstakoncernen lägger ner reparationsvarvet på Rindö och lägger nu allt fokus på Muskövarvet för reparationsarbeten.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]för reparationsarbeten.

– Det är i längden inte möjligt att upprätthålla full varvsservice med dubblering av alla tekniska och kommersiella funktioner på två ställen parallellt, säger Magnus Sörenson, vd för Rindö Marine AB och marknadschef i Dockstagruppen, och fortsätter:

– Nu genomför vi den plan som skisserades redan när vi köpte in oss i Muskövarvet. Muskö är en av de få platser i Stockholmsområdet där det finns utvecklingsmöjligheter för tung varvsverksamhet i framtiden.

Tappade Volvo Penta

Rindö Marine har sedan 2004 varit ett av tre Volvo Penta-Commercial Center i Sverige, men den tionde januari 2014 sades varvet upp som Penta-center i samband med en omorganisering. Detta tillsammans med att efterfrågan på Rindö Marines varvstjänster har minskat markant de senaste åren, så fanns det enligt Magnus Sörenson inga förutsättningar att driva varvet vidare.

– Vi hoppas naturligtvis att flertalet av våra stamkunder på Rindö skall följa med till Muskö. Vi hoppas också att dom som i slutänden blivit uppsagda finner ny sysselsättning snabbt.

Ägs till 55 procent

Muskövarvet som nu blir huvudfokus för reparationsverksamheten grundades 2005 och ägs till 55 procent av Dockstakoncernen. Varvet reparerar alltifrån lotsbåtar, svävare och stridsbåtar till mindre passagerarfartyg.

Dockstakoncernen bedriver vid sidan av reparationsbiten även nybyggnadsverksamhet på Dockstavarvet i Kramfors kommun. Sin senaste order skrev varvet i slutet av november 2013 då man tecknade ett kontrakt med norska Forsvarets Logistikkorganisation, FLO, om leverans av två Search, Rescue and Service-fartyg samt optioner på ytterligare ett fartyg och framtida leveranser av reservdelar och underhåll. Ordervärdet inklusive optioner kan totalt komma att uppgå till omkring 100 miljoner.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]