Rigas hamn har enligt nyhetsbyrån BNS beslutat att arrendera ut 105 hektar mark till National Container Terminal på 45 år för en ny containerterminal. Den byggs på ön Kundzinsala, där Baltic Container Terminal redan finns. Den nya terminalen är planerad för en årlig godsomsättning på 2 miljoner containrar. I jämförelse med den nuvarande containeromsättningen i Riga på 150.000 TEU låter detta orealistiskt.En förklaring serveras av AutoTransInfo, som upplyser att den ryska koncernen First Quantum står bakom terminalprojektet. First Quantum äger tillsammans med Severstaltrans det stora ryska containerbolaget National Container Company med sex containerterminaler bland annat i St Petersburg och Novorossiysk. Deras motiv kan vara att Ryssland under hösten 2007 väntas ansluta sig till WTO. Det leder till samma järnvägstariffer till båda ryska och lettiska hamnar och då kan transitskeppningar via Lettland bli lönsamma för ryska företag.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]