Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Passagerarsjöfart

RG I bogserad till skroten

Fornaes Shipbreaking i Grenå hugger kanske upp före detta Kvarkenfärjan RG I. Varvet uppfyller alla miljökrav för hantering av fartygsavfall.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tering av fartygsavfall.

Det konkursade finländska färjerederiet RG Lines färja RG I anlände den 18 februari till Grenå under bogsering av finländska Polaris och Meteor. Finlands Miljöcentral (SYKE) gav den 12 februari tillstånd för RG I att lämna Vasa hamn efter beslut att inte klassficera fartyget som avfall. SYKE hade tidigare beslutat att hålla fartyget kvar i Vasa eftersom man hade fått indikationer på att hon skulle säljas vidare för att huggas upp i Indien.

RG I kommer eventuellt att huggas upp i Grenå av Fornaes Shipbreaking, som har alla miljötillstånd som krävs för att hantera giftigt avfall från fartyg. All metall återanvänds och annat avfall förstörs eller deponeras i enlighet med miljölagstiftningen.

Byggd i Östtyskland

RG I togs ur trafik vid årsskiftet efter att under 2012 ha drivits i konkursförvaltarens regi på linjen Umeå–Vasa. Dess ägare RG Line försattes i konkurs hösten 2011.

Fartyget byggdes 1983 i Wismar som Kahleberg för östtyska Deutsche Seereederei (DSR). Hon ingick i en serie roro-fartyg som var de första i sitt slag att konstrueras och byggas i Östtyskland. När TT-Line och DSR startade sin gemensamma linje TR-Line mellan Trelleborg och Rostock i januari 1992 inledde Kahleberg trafiken tillsammans med färjan Marko Polo. Innan dess hade hon moderniserats på varv i Rostock.

RG Line köpte fartyget 2004 och efter en utökning av passagerarkapaciteten sattes hon i trafik mellan Umeå och Vasa sommaren 2005.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]