[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tering av fartygsavfall.
Det konkursade finländska färjerederiet RG Lines färja RG I anlände den 18 februari till Grenå under bogsering av finländska Polaris och Meteor. Finlands Miljöcentral (SYKE) gav den 12 februari tillstånd för RG I att lämna Vasa hamn efter beslut att inte klassficera fartyget som avfall. SYKE hade tidigare beslutat att hålla fartyget kvar i Vasa eftersom man hade fått indikationer på att hon skulle säljas vidare för att huggas upp i Indien.
RG I kommer eventuellt att huggas upp i Grenå av Fornaes Shipbreaking, som har alla miljötillstånd som krävs för att hantera giftigt avfall från fartyg. All metall återanvänds och annat avfall förstörs eller deponeras i enlighet med miljölagstiftningen.
Byggd i Östtyskland
RG I togs ur trafik vid årsskiftet efter att under 2012 ha drivits i konkursförvaltarens regi på linjen Umeå–Vasa. Dess ägare RG Line försattes i konkurs hösten 2011.
Fartyget byggdes 1983 i Wismar som Kahleberg för östtyska Deutsche Seereederei (DSR). Hon ingick i en serie roro-fartyg som var de första i sitt slag att konstrueras och byggas i Östtyskland. När TT-Line och DSR startade sin gemensamma linje TR-Line mellan Trelleborg och Rostock i januari 1992 inledde Kahleberg trafiken tillsammans med färjan Marko Polo. Innan dess hade hon moderniserats på varv i Rostock.
RG Line köpte fartyget 2004 och efter en utökning av passagerarkapaciteten sattes hon i trafik mellan Umeå och Vasa sommaren 2005.
[/flowy_subscriber_only]