Replik: Svenska rederier dåliga på att lobba

Vad hände egentligen? Hur hamnade vi här? Vad gör vi åt det? frågade ledaren i förra numret. Äntligen säger Henrik Hessleklint.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�ger Henrik Hessleklint.
Bra Rolf. Äntligen någon som ställer de rätta frågorna. Svaren däremot kan vara betydligt svårare. Man kan fråga sig varfor det tycks vara så mycket enklare eller i vart fall lönsammare att bedriva sjöfart i Norge eller Danmark, som ju anda är våra närmaste grannlander. Branschen verkar vara alltför splittrad, trots att det gjorts försök till att enas.

Debatten måste upp till ytan, den måste synliggöras för var man. Det finns en hel del att göra, men det kostar tid och pengar, och båda dessa förutsättningar tycks det ju vara ont om i svensk rederinäring. Alla vet ju vad en båt eller ett fartyg är, men ingen vet vilket arbete de faktiskt gör. Men som sagt branschen är alltfor anonym i Sverige. När man läser de nordiska ekonomisajterna som finns på internet så slås man av en stor skillnad. I både Norska och Danska ekonominyheter kan man läsa om sjöfart och rederier dagligen. I svensk ekonomipress väldigt sällan. Detta fenomen kan ju inte enbart tillskrivas journalisternas preferenser, utan snarare med vad dom matas med. Svensk rederinäring måste således bli betydligt bättra på att lobba.

Börja med att mata tidningarna med nyheter, det är så man skapar ett intresse. Apple eller New wave är goda exempel. Så fort någon nyser på deras kontor så skrivs det om det i tidningarna, vilket gör att betydligt fler personer känner till Torsten Jansson än familjen Kleberg som ju ändå driver ett betydligt större företag. Det finns som sagt mycket att göra, jag skulle kunna fortsatta ett bra tag till, men jag tror det räcker för idag.¶

Henrik Hessleklint[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]