Fotograf: Västra Finlands sjöbevakningssektion

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart

Arbeten i maskin gav blackout på Amorella

Man skiftade mellan hjälpmotorernas två separata bränslesystem när Amorella blev strömlös i lördags.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]v strömlös i lördags.

Viking Line inleder en egen utredning som i detalj ska klarlägga vad som hände då bil- och passagerarfärjan Amorella i lördags drabbades av blackout och på kort tid förlorade styrfarten. Hon befann sig då i ett smalt sund i Ålands skärgård och drev med fören först in på grunt vatten.

– Hjälpmotorerna har två oberoende bränslesystem. Man skulle utföra reparationer på det ena bränslesystemet och så kopplade man över till det andra och då hände någonting. Det är där som vår utredning slutar just nu och nu ska vi ta ut svarta lådan och börja analysera det som finns där och sedan så ska vi ännu höra med dom som jobbade i maskin, säger Tony Öhman, direktör Marine Operations och fastigheter, till Sjöfartstidningen på måndag morgon.

Förlorade styrfarten

Amorella har ett nödsystem för att kunna styra med rodren även under en blackout. 

– Det systemet försökte man använda men man lyckades inte manövrera med det sytemet. Man går inte in med så hård fart i det här sundet och det är mycket vattenströmmar. Om det dessutom är lite motvind så stannar båten upp och om man bara har någon knops fart så spelar det ingen roll hur mycket man än vrider på rodren. 

Det ena ankaret fälldes för att bromsa upp farten innan man gick på grund. Efter att Amorella fått bottenkänning med fören lät man henne ligga kvar på sin position. Allt tyder på att händelseförloppet bara tog ett par minuter. På den tiden hann man inte få igång huvudmaskinerna på nytt.

– Man lät henne ligga kvar tills vi visste vad skadan var och hur bottnen såg ut runt om och att bogpropellrar och huvudmotorer var i skick. Beslutet var att ta dykare dit med helikopter så fort som möjligt för att undersöka skadan. När vi visste skadornas omfattning och hur hon låg på grundet så backade vi bort, berättar Tony Öhman.

Tillbaka i slutet av veckan

Viking Line räknar med att Amorella kommer att vara tillbaka i trafik på fredag morgon. STX Finlands varv i Raumo hade sin byggdocka tom och kunde ta emot Amorella genast. Efter att Amorella hade tömts på passagerare och fordon i Mariehamn under söndagen avgick hon för egen maskin mot Raumo, dit hon anlände sent på söndag kväll.

– Det drar lite ut på tiden för att det är en nybyggnadsdocka som tar länge att tömma och länge att fylla. Vi har inte dockat där tidigare så det tar lite längre tid att förbereda dockningsbädden också, upplyser Tony Öhman.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]