DCIM100MEDIADJI_0017.JPG

Fotograf: Aker Arctic

Kategori: Specialfartyg | Tank

Rekordpassage genom Nordostpassagen

Det ryska rederiet Sovcomflot uppger att den isbrytande LNG-tankern Christophe de Margerie har gjort en rekordsnabb transit genom Nordostpassagen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t genom Nordostpassagen.

Enligt Sovcomflot har Christophe de Margerie satt nytt rekord för handelsfartyg i juli för resa genom sjövägen norr om Sibirien utan assistans av isbrytare. LNG-tankern tillryggalade 2.360 nautiska mil från Sabetta på halvön Jamal till Cape Dezhnev i Berings sund på 7 dygn och 17 timmar. Fartyget gick hela vägen utan assistans av isbrytare med en genomsnittlig fart av 12,8 knop.

Fartygets destination var Tangshan i Kina, där fartyget förtöjde den 31 juli med sin last av LNG från anläggningen i Sabetta. Totalt tog resan fram till destinationen 18,5 dygn.

Reguljära skeppningar

Sovcomflot uppger att resan innebär starten för reguljära skeppningar av LNG från Rysslands arktiska gasfält via Nordostpassagen till Fjärran östern.

– isförhållandena längs rutten var svåra, speciellt i Östsibiriska havet och fartyget navigerade under längre perioder med nedsatt sikt. Navigering och hydrografiska förhållanden i Arktis är fortfarande lika utmanande som tidigare, säger Igor Tonkovidov, Executive Vice President och COO/CTO för SCF Group i ett pressmeddelande.

Först ut av 15

Christophe de Margerie är den första enheten i en serie på 15 isbrytande LNG-tankers betsällda för Yamal LNG för åretrunttransporter av LNG i svåra isförhållanden på Karahavet och Obviken. Lastkapaciteten är 172.600 kubikmeter. Dual fuel-maskineriet kan använda avkok av lasten som bränsle.

Fartyget kan operera utan isbrytarassistans året runt på resor västerut från Jamal och halva året från juli till december på resor österut.

DAS

Christophe de Margerie är byggd av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Aker Arctic har haft en nyckelposition i utvecklingen av designen som kallas Yamalmax och bygger på Aker Arctics Double Acting Ship (DAS)-koncept. I svåra isförhållanden går fartyget med aktern först och därmed kan förskeppet konstrueras för att ge goda egenskaper i öppet vatten. Fartyget kan bryta upp till 2,1 meter tjock is och framdrift sker med tre Azipod propelleraggregat med den sammanlagda effekten 45 MW.

Christophe de Margerie seglar under Cypernflagg men har rysk besättning som består av 29 personer.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]