Student-­ och karriärmässan Sjölog på Chalmers i februari i år.

Kategori: Arbetsmarknad | Utbildning

Rekordmånga vill bli sjöbefäl

Ansökningarna till sjöfartsprogrammen på Chalmers i Göteborg har ökat kraftigt i år, och många fler påbörjar utbildningarna.
Ett tydligt trendbrott har skett för intresset till sjöfartsutbildningarna. Medan branschen gnuggar geniknölarna hur man ska locka nya förmågor har ansökningarna till sjöfartsprogrammen vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg stigit kraftigt.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]resset till sjöfartsutbildningarna. Medan branschen gnuggar geniknölarna hur man ska locka nya förmågor har ansökningarna till sjöfartsprogrammen vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg stigit kraftigt.

81 procent fler studenter har påbörjat utbildningarna på sjöfartsprogrammen i Göteborg jämfört med i fjol. Till utbildningarna i Kalmar har dock ansökningarna legat kvar på tidigare nivå.

Sjöingenjörs– och sjökaptensprogrammen i Göteborg hade 56 respektive 43 procent fler sökande i år jämfört med förra året. Det betyder att ansökningarna till dessa program ökade mest av samtliga utbildningsprogram vid Chalmers. Som trea låg Civilingenjörsprogrammet med inriktning mot kemiteknik som fick 34 procent fler ansökningar jämfört med i fjol.

– Det stämmer att vi har en stor ökning av antal registrerade studenter på programmen, säger Fredrik Olindersson, chef för avdelningen vid Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper vid Chalmers.

Ökat med 81 procent

Hösten 2023 sökte totalt 452 studenter till sjökaptens– och sjöbefälsprogrammen.

I år kom det istället in 602 ansökningar. 147 av dessa fick en plats och 127 studenter valde att inleda studierna. Förra året påbörjade 70 studenter dessa båda utbildningar, vilket innebär att studenterna i år är 81 procent fler.

Johan Magnusson är ansvarig för det största programmet till sjökapten på större oceangående fartyg. Intresset för programmet dalade efter en topp 2009 till 2014 då ansökningarna steg igen. Sedan dess har intresset sjunkit för att ifjol landa på den hittills lägsta nivån sedan 2007. Men i år har alltså ansökningarna stigit kraftigt. Ungefär samma trend gäller för sjöingenjörsprogrammet i Göteborg.

Vid sjökaptensprogrammet har det hittills funnits 60 platser, men man har i år tagit emot 75 studenter.

– Lika positivt som det var när vi såg tillströmningen, lika utmanande var det när vi insåg att vi inte riktigt har lokaler och salar till alla studenter, säger Johan Magnusson.

Salar som rymde 60 studenter har inte räckt till och institutionen har fått pussla med tidsschemat i större salar vid Campus Lindholmen. Turen har varit på deras sida då flera andra program har flyttat till ett campus i en annan del av stan.

Johan Magnusson vet inte säkert vad som har gjort att ansökningarna gått upp så mycket, men säger att stora insatser från flera aktörer i branschen troligtvis har spelat in. Transportföretagen och Svensk Sjöfart har vid olika mässor, med sikte på ungdomar, aktivt presenterat sjöfarten, Isbrytarna har runt om i landet bjudit studenter ombord och Donsöredarna har bjudit in studievägledare från gymnasier runt om i landet till Donsö Shipping Meet.

– Alla dessa har gjort ett mycket bra jobb. Chalmers har marknadsfört sjöfartsprogrammen och fått en stor genomslagskraft på sociala medier och hemsidor, och vi själva har tagit direktkontakt med studievägledare vid gymnasier där studenter som sökt sig till oss tidigare har läst.


Johan Magnusson är ansvarig för sjökaptensprogrammet på Chalmers i Göteborg.

Han tror också att ansökningarna har påverkats av att studenterna från förra året varit mer nöjda med utbildningen än tidigare. Här nämner han att man har rekryterat nya lärare till fördjupnings­kurser för kryssnings– och tankfartyg.

Vid utbildningarna i Kalmar går det dock trögare. Ansökningar och antalet inskrivna ligger på samma nivå som tidigare år. I ett epostmeddelande skriver programansvarige Magnus Hofvander att söktrycket är för lågt och att högskolan har svårt att fylla klasserna. Han skriver att sjöfarten har nått ut mer i medierna de senaste åren, men att institutionen vid besök i skolor fortfarande får börja med att förklara vad sjöfart är och vilka jobb som finns till sjöss och iland.

Han tror att intresset i Göteborg skiljer sig mot Kalmar bland annat för att man har en starkare rekryteringsbas i närområdet, och att man gjort en lyckad satsning på utvalda gymnasieskolor.

I Göteborg får man inom kort mer säkra svar på skälen till det ökade intresset.

– Senare i september räknar vi med att vara klara med en enkät till ­studenterna som började sin utbildning nu, säger Johan Magnusson.

Lars Soold

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]