Aker Arctics design av nya isbrytare.

Fotograf: Aker Arctic

Kategori: Isbrytning

Regeringen satsar på nya isbrytare i nationella planen

Sjöfartsverket får beställa två nya isbrytare. Det stod klart när regeringen idag presenterade investeringarna i nationell plan.
I nationell plan för infrastruktur som regeringen presenterade idag finns det med finansiering för två nya isbrytare till en kostnad av 3.440 miljoner kronor. Det är första gången isbrytare inkluderas i den nationella planen för transportinfrastruktur, något som länge efterfrågats av branschen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ing för två nya isbrytare till en kostnad av 3.440 miljoner kronor. Det är första gången isbrytare inkluderas i den nationella planen för transportinfrastruktur, något som länge efterfrågats av branschen.

– Ett mycket glädjande besked som säkrar godstransporterna i norra Sverige över lång tid framöver, säger Katarina Norén, generaldirektör Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

När de två nya isbrytarna tagits i operativ drift finns även möjligheten att investera i en tredje isbrytare, om behovet finns för att täcka en väl fungerande isbrytningsservice, konstaterar Katarina Nordén, och fortsätter:

– Beskedet från regeringen idag är mycket positivt. Moderna isbrytare är en förutsättning för att de enorma satsningarna på industrin i Norrland ska nå full effekt, säger Katarina Norén, generaldirektör.

Enligt Sjöfartsverket kan dagens isbrytare endast bryta en ränna på 24 meter. Alla fartyg som är bredare än så behöver alltså assistans av två isbrytare. Framtida generationers isbrytare ska kunna bryta en ränna på upp till 32 meter. När handelsfartygen ökar i storlek kommer i framtiden en isbrytare klara av att assistera dem.

– Designen av nästa generations isbrytare är redan klar. Nästa steg är att nu påbörja upphandlingen, vilket vi är redo för, säger Katarina Norén.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth kallar regeringens nationella plan, som totalt omfattar 881 miljarder kronor fördelade på de olika transportslagen, för ”den största infrastruktursatsningen någonsin”.

– Fler kommer kunna ta tåget till jobbet, åka säkert på vägen och skicka gods med sjöfarten. Vi ställer om transportsystemet och driver på den gröna industriella revolutionen med investeringar i hela landet, säger han i ett pressmeddelande. Han säger också att isbrytningen är ett nationellt ansvar och att det därför finns med i planen:

– Det är färdig finansiering för två isbrytare och möjlighet för en tredje isbrytare. Totalt är det 14 miljarder som satsas på sjöfart, säger Tomas Eneroth.

Svensk Sjöfart välkomnar beskedet. Föreningens vd Anders Hermansson säger att det är viktigt för att säkerställa godstransporterna för den svenska industrins behov och för att möjliggöra sjöfart till hela Sverige året om.

– Det är mycket bra att ministern är tydlig med att vinterväghållningen till sjöss är ett statligt ansvar och därför genomför denna satsning. Vi ser fram emot att Sjöfartsverket nu kan på börja upphandling av två nya isbrytare med option på en tredje för att säkerställa kapaciteten för transporter till hela landet året runt. Vi förutsätter att regeringen tillvaratar möjligheterna att minska kostnaderna per fartyg genom att bygga en serie och en effektiv drift med tre nya isbrytare i isbrytarflottan. Något vi även påpekat är att det är viktigt för att situationen ska bli långsiktigt hållbar är att inte bara investeringen av nya isbrytare finansieras statligt, utan även driften, säger Anders Hermansson i ett pressmeddelande.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]