Fotograf: Martina Huber/Regerings Kansliet

Kategori: Miljö | Politik

Regeringen: Inga uppskjutna svavelregler

Efter en ovanligt öppen konflikt inom regeringen har man nu satt ner foten – sjöfarten och industrin kan glömma ett senare införande av IMO:s svaveldirektiv.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]iv.

I alla fall om Sverige får bestämma. Därmed blir infrastrukturminister Catharina Elmsäter–Svärd och handelsminister Ewa Björling, båda från moderaterna, fullständigt överkörda. Och infrastrukturministerns ord inför 400 branschföreträdare på Hamndagen i höstas där hon lovade att svaveldirektivet inte skulle införas 2015 visar sig nu inte vara värda särskilt mycket. 

– Det här beslutet är ett väldigt viktigt steg på väg att minska sjöfartens utsläpp och kommer att leda till miljövinster och vinster för hälsan i det här regionerna, säger miljöminister Lena Ek, centerpartiet, till SR Ekot och fortsätter:

– I förhandlingarna ska vi verka för att vi får ett genomförande enligt överenskommelsen i den internationella sjöfartsorganisationen. Det är ett viktigt arbete.

2008 tog den internationella sjöfartsorganisationen IMO beslutet att sänka svavelhalten i fartygsbränslet till 0,1 procent från 2015 i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen. Beslutet är mycket kontroversiellt och flera utredningar pekar på kraftigt höjda kostnader för sjöfart och landindustri. När Sjöfartstidningen kontaktar miljödepartementet för en kommentar säger man att SR Ekot har hårddraget – ingen förändring har skett sedan budgetpropositionen presenterades tidigare i höstas. I den står ”Sverige avser att genomföra IMO:s överenskommelse tillsammans med och koordinerat med övriga stater runt Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, så att genomförandet alltså sker på ett sådant sätt  att svensk industris konkurrenskraft bevaras. Sverige ska verka för att berörda EU-länder och Ryssland genomför överenskommelse.”

Om det inte blir någon senareläggning av införandet, vad innebär då passagen ”… att svensk industris konkurrenskraft bevaras” rent konkret? Subventioner, EU:s strukturfonder, slopade avgifter?  I dagsläget kan eller vill inte regeringskansliet svara på hur man tänker sig att konkurrenskraften ska bevaras.

– Där har vi inte riktigt landat än, vi får helt enkelt återkomma, säger Lena Eks pressekreterare Erik Bratthall.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]