[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]verket på 130 miljoner kronor. Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna och tillskottet ska milda de negativa effekterna som pandemin haft för Sjöfartsverket och sjöfarten.
– Detta är ett mycket välkommet besked, och jag uppskattar regeringens lyhördhet att vi behöver ett ekonomiskt tillskott i en tuff tid. Vi har haft en bra dialog med departementet om detta, säger Katarina Norén, generaldirektör vid Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Pandemin har gjort att större delen av även årets kryssningssäsong ser ut att bli inställd. Därtill har det varit stora inskränkningar i passagerartrafiken. Eftersom Sjöfartsverket får betalt efter antalet passagerare ombord och antalet lotsningar som genomförs menar Sjöfartsverket att det slår direkt mot ekonomin som var svag redan före pandemin.
– Vi ska nu överväga hur pengarna från regeringen kommer till bäst nytta, både för Sjöfartsverket och för sjöfarten i stort, säger Katarina Norén i pressmeddelandet.
Regeringen har inte ställt några krav på vad Sjöfartsverket ska använda pengarna till. Det är andra gången som myndigheten får ett tillskott under pandemin.
– Sjöfartsverket är en verksamhet som har en tuff ekonomisk utmaning men de har goda möjligheter att själva göra prioriteringar. De bestämmer själva om exempelvis farleds- och lotsavgifter ska höjas, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till DN.
Innan Sjöfartsverket kan få de extra pengarna måste förslaget gå igenom riksdagen.
– Bedömningen är att det inte finns något motstånd, säger Tomas Eneroth till DN.
[/flowy_subscriber_only]