[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]aktiv roll även efter att avtalet med staten gått ut.”} /–>
Efter att ha drivit och bemannat de svenska statsisbrytarna på uppdrag av Sjöfartsverket i 22 års tid ställer nu rederiet Viking Supply Ships om verksamheten sedan avtalet löpte ut 1 juli.
Idag hanterar man sex ankarhanteringsfartyg under norsk flagg. Att man inte längre bemannar de statliga isbrytarna innebär att många av de sjöanställda får möjlighet att gå över till Sjöfartsverket. Det nya läget innebär också att landorganisationen i Sverige minskas.
Viking Supply Ships lever dock kvar som svenskt rederi. Verksamheten fokuserar på offshore och isbrytning och man jobbar dagligdags med bland annat uppankring av flytande plattformar främst inom olja och gas. I framtiden ser man att offshore vind kan bli en ny viktig nisch där det väntas komma att bli ett stort behov.
Vi ser att Sjöfartsverket inte kommer att greja hela behovet på egen hand
Erik Almkvist, Head of Ice Operations på Viking Supply Ships.
Vill vara en fortsatt resurs för isbrytning
Framöver vill bolaget utveckla koncept för nya kombinationsfartyg, gärna under svensk flagg. Och man ser möjligheter att kunna vara en fortsatt resurs för den svenska isbrytningen, fast under nya former.
– Vi har flera olika lösningar när det gäller behovet av att föryngra och utveckla inbrytningen i Sverige. Vi önskar erbjuda isbrytning med våra existerande fartyg samt att vi ser på nybyggnation av svenskflaggat specialtonnage, säger Erik Almkvist, Head of Ice Operations på Viking Supply Ships.
Erik Almkvist pekar på att den svenska infrastrukturen för isbrytning har varit eftersatt under många år och att det kommer att ta lång tid att förändra situationen.
– De isbrytare som finns nu håller på att skramla sönder och är svåra och att underhålla på grund av den höga åldern. Utmaningen är att snabbt och effektivt få fram nytt tonnage. Vi ser att Sjöfartsverket inte kommer att greja hela behovet på egen hand, och vi vill visa att vi som privat aktör finns här och har möjlighet att ta en roll.
Industrin beroende av fungerande isbrytning
Både sjöfartens organisationer och företrädare för basindustrin har länge pekat på att en fungerande isbrytning är en grundläggande förutsättning för Sveriges näringsliv.
Sjöfartsverket har i en rapport konstaterat att hela den svenska isbrytarflottan behöver förnyas fram till 2030. Vägen dit har dock än så länge varit långt ifrån spikrak. Med det senaste beskedet att Sjöfartsverket i den nya upphandlingen gått in för att beställa enbart en ny isbrytare i stället för två, har behovet av kompletterande lösningar blivit ännu större, säger Erik Almkvist.
– Jag ser att vi kan vara ett komplement till deras grundflotta. Då de kanske inte kan ersätta alla isbrytare de har idag skulle vi kunna komma med balanserade resurser som kan komma in de vintrar det finns behov. Vi som privat aktör kan med ett långt och säkert kontrakt i grunden snabbt beställa fartyg som vi kan garantera finns tillgängliga som resurser för framtidens isbrytning.
Vill återuppliva tidigare modell
Redan år 2000 fanns en modell där Sjöfartsverket slöt ett avtal med Viking Supply Ships som hade resurser tillgängliga för isbrytning under några månader om året. Det här tycker Erik Almkvist alltså är en modell som borde kunna bli aktuell igen.
– Det blev en bra lösning när vi år 2000 byggde de tre kombinationsisbrytarna Thor, Vidar och Balder Viking i samarbete med Sjöfartsverket på ett 15-årigt långt kontrakt för isbrytning under vintern. Då kunde vi använda fartygen för offshore-arbete i andra marknader under resten av året, och Sjöfartsverket behövde bara betala för den tid de använde fartygen.
Ser avtal som förutsättning
Redan idag har Viking Supply Ships ett avtal med Sjöfartsverket som gör att de kan kalla in bolagets fartyg vid behov. Under den gångna vintern bröt man is i norra Bottenhavet och Bottenviken under sammanlagt 60 dagar.
– Det är bara ett avtal som gör att Sjöfartsverket kan ringa oss och fråga om vi har en båt tillgänglig. Har vi det så har vi det och kan börja köra, men har vi det inte så har vi det inte. De är inte garanterade någon båt och vi är ju inte garanterade att vi får någon ersättning om året heller, säger Erik Almkvist.
Nu vill alltså Viking Supply Ships ta ett steg längre och önskar ett mer långsiktigt avtal med Sjöfartsverket. Det menar man skulle ge förutsättningar att investera i ytterligare utrustning på de befintliga fartygen. Bland annat skulle en isbrytande akterklyka öka möjligheten att assistera handelsfartyg effektivare.
– För att vi ska kunna gå in och göra en sådan investering och en satsning kräver det att vi har något slags långsiktigt avtal i botten för att kunna göra det. Vi vill ta det här till en nivå där vi snabbt kan erbjuda Sjöfartsverket en bättre resurs och med en annan säkerhet att resursen finns tillgänglig också.
[/flowy_subscriber_only]