Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Miljö | Regelverk | Tank

Redlöst berusad befälhavare på kemtanker

Befälhavaren för en kemtanker lastad med den miljöfarliga petroleumprodukten nafta har anhållits misstänkt för grovt sjöfylleri. Mannen låg och sov – ”redlöst berusad” – när en lots klev ombord på tankern tidigt på måndagsmorgonen. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] på måndagsmorgonen. 

Det var vid 03-tiden på måndagsmorgonen som larmet kom till Kustbevakningen. Vid lotsangöringsplatsen Hätteberget hade en lots då klivit ombord på kemtankern Stenberg – som var på väg till Stenungsund från lettiska Ventspils – och till sin förvåning upptäckt att befälhavaren var redlöst berusad. 

– Enligt lotsen låg mannen och sov och gick inte att väcka. Lotsen beslutade då att lägga fartyget vid ankars samtidigt som vi inledde en förundersökning, säger Kalle Isaksson, förundersökningsledare vid Kustbevakningen Sydväst.    

Har anhållits

När Kustbevakningen anlänt till fartyget och kontrollerat befähavarens berusningsgrad framkom att mannen hade en otillåten promillehalt i utandningsluften. Efter att överstyrmannen tagit över befälhavarskapet och tagit in fartyget till kaj i Stenungsund kunde mannen föras av fartyget och ett så kallat bevisprov tas – vilket görs med hjälp av ett mer tillförlitligt utandningsinstrument. Det visade sig då att mannen hade 1,2 promille i utandningsluften. 

– Ärendet har nu överlämnats till åklagare och mannen sitter anhållen i Stenungsund i väntan på förhör. Förhoppningsvis kommer han att få en advokat under dagen så att han kan förhöras, säger Kalle Isaksson. 

”Extremt obra” 

Kemtankern Stenberg var vid tillfället lastat med 15.000 ton nafta, som är en mycket skadlig produkt för både människor och miljö. 

– Jag vill inte ens tänka på vad som hade kunnat hända om fartyget gått på grund. Nafta är mer brandfarligt än bensin och extremt giftigt. Det hade helt enkelt varit extremt obra om man hade gått på grund och nafta läckt ut, säger Kalle Isaksson och fortsätter: 

– Stenungsund är ju Sveriges petrokemiska centrum och vi har alltid extrabevakning på de här fartygen som ska dit, vilket bland annat innebär att vi har ett miljöskyddsfartyg i närheten.

Norskkontrollerat fartyg 

Gibraltarflaggade kemtankern Stenberg ägs och opereras av norska Rederiet Stenersen. Stenberg är byggd 2003, är på 16.600 dödvikt och är 144 meter långt och 23 meter brett. 

Enligt Kalle Isaksson på Kustbevakningen är befälhavaren från Lettland. I övrigt på fartyget fanns det en besättning på 16 man, varav de flesta filippinare.

Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille och kan ge fängelse i högst två år.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]