När befälhavaren fick blåsa i ett liknande instrument som på bilden visade det sig att han hade en otillåten promillehalt i utandningsluften.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Tank | Miljö | Regelverk

Redlöst berusad befälhavare på kemtanker

Befälhavaren för en kemtanker lastad med den miljöfarliga petroleumprodukten nafta har anhållits misstänkt för grovt sjöfylleri. Mannen låg och sov – ”redlöst berusad” – när en lots klev ombord på tankern tidigt på måndagsmorgonen. 

Det var vid 03-tiden på måndagsmorgonen som larmet kom till Kustbevakningen. Vid lotsangöringsplatsen Hätteberget hade en lots då klivit ombord på kemtankern Stenberg – som var på väg till Stenungsund från lettiska Ventspils – och till sin förvåning upptäckt att befälhavaren var redlöst berusad. 

– Enligt lotsen låg mannen och sov och gick inte att väcka. Lotsen beslutade då att lägga fartyget vid ankars samtidigt som vi inledde en förundersökning, säger Kalle Isaksson, förundersökningsledare vid Kustbevakningen Sydväst.    

Har anhållits

När Kustbevakningen anlänt till fartyget och kontrollerat befähavarens berusningsgrad framkom att mannen hade en otillåten promillehalt i utandningsluften. Efter att överstyrmannen tagit över befälhavarskapet och tagit in fartyget till kaj i Stenungsund kunde mannen föras av fartyget och ett så kallat bevisprov tas – vilket görs med hjälp av ett mer tillförlitligt utandningsinstrument. Det visade sig då att mannen hade 1,2 promille i utandningsluften. 

– Ärendet har nu överlämnats till åklagare och mannen sitter anhållen i Stenungsund i väntan på förhör. Förhoppningsvis kommer han att få en advokat under dagen så att han kan förhöras, säger Kalle Isaksson. 

”Extremt obra” 

Kemtankern Stenberg var vid tillfället lastat med 15.000 ton nafta, som är en mycket skadlig produkt för både människor och miljö. 

– Jag vill inte ens tänka på vad som hade kunnat hända om fartyget gått på grund. Nafta är mer brandfarligt än bensin och extremt giftigt. Det hade helt enkelt varit extremt obra om man hade gått på grund och nafta läckt ut, säger Kalle Isaksson och fortsätter: 

– Stenungsund är ju Sveriges petrokemiska centrum och vi har alltid extrabevakning på de här fartygen som ska dit, vilket bland annat innebär att vi har ett miljöskyddsfartyg i närheten.

Norskkontrollerat fartyg 

Gibraltarflaggade kemtankern Stenberg ägs och opereras av norska Rederiet Stenersen. Stenberg är byggd 2003, är på 16.600 dödvikt och är 144 meter långt och 23 meter brett. 

Enligt Kalle Isaksson på Kustbevakningen är befälhavaren från Lettland. I övrigt på fartyget fanns det en besättning på 16 man, varav de flesta filippinare.

Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille och kan ge fängelse i högst två år.

Kommentarer

  • Anonym

    ”…vid ankars…” Vem skriver de här artiklarna egentligen?

    • Anonym

      Måste varit en nautiker som skrivit 🙂

  • Janne B

    Så går det om man anställer sjöfolk från Öst. Så det är väl bara för dom svenska redarna att likaså anställa från Öst. Dom är ju billiga, men blir det så i längden??

    • Janne Berusad

      Det var säkert du.

    • Anonym

      Förutfattad mening?

  • Anonym

    Sliten Nagellack

  • Micke

    Detta är inte först gången och lär inte vara sista heller.
    Chem redarna har gjort båtarna alkoholfria och det skall vara kapten som är ansvarig att sett efterföljs.
    När då inte ens kapten följer redarens regler bad ger det då för signal till dom andra i besättningen???

  • Anonym

    ”Vid ankars” är ju ett citat och inget skribenten kan anklagas för, såvitt det inte är så att den citerade är felciterad …

  • Anonym

    Han är nog uppsagd innan han hinner bli nykter

  • Anonym

    En av de finaste och bästa ftg som jag varit Kapten på i hela mitt liv, 2004 fick vi alla Svenskar sluta pg av skatteskäl, fanns ingen möjlighet att arbeta med Norsk redare och under Gibraltarflagg,

  • Anders Gillinger, sjökapten upa

    Lägga fartyget vid ankars (sic!) En redaktör på Sveriges enda sjöfartstidning liksom Kustbevakningens förundersökningsledare borde ha kolla på hur man uttrycker sig i korrekta termer inom sjöfarten. Man tar sig för pannan -och ankrar!

  • AG

    Ha koll på, sorry

  • Lorenzo

    Kasta inte sten in glashus, mina herrar! Hur maanga gaanger har jag inte raakat ut för redlöst
    berusade svenska befälhavare under mina snart 50 aar saasom sjöfartsman?!

  • Anonym

    Praktiskt att ha befäl från Öst Europa inget fack ingen som kan hävda alkolism utan en spark där bak tack o adjö vatten o brö och dessutom till en bråkdel av ett Svensk befäls lön.

  • ex Operatör

    Jag gissar att det var den berusade skepparns väg vid HäTTeberget, som avses, medan det är ”ormens väg på hälleberget” det står i en känd Skrift.

    I övrigt skulle jag inte sova lugnt vid Uddevallaledens strand, om jag visste hur många s k självgångare som framförs av uttröttade och, uppenbarligen, onyktra befäl under upp till 4 tim
    skärgårdsnavigering. Dessa övervakas av operatörer, som ibland bara har AIS som enda input, då
    radartäckning saknas på vissa kritiska sträckor.

  • Anonym

    Stenersens ftg bemannas av bemanningsbolaget OSM (som för övrigt också bemannar en ansenlig del av västsvenska redare), alla anställda har gällande avtal och anställningskontrakt, Befälhavares löner ligger på internationell lönenivå med omk 14-16 000 usd/månaden (ingen skatt betalas i Lettland om man seglar över 6 mån / år.) kontraktslängder ombord ligger mellan 6-8 veckor. Alkoholism anses i Norge liksom i Sverige vara en sjukdom och behandlas därefter, allt i enlighet med bolagets policy och utarbetade planer. (ingen får sparken och placeras på vatten och bröd)

  • Anonym

    ”Befälhavares löner ligger på internationell lönenivå med omk 14-16 000 usd/månaden”

    Hmm kollade nyss på Forex för att se växelkurs för USD. 14 000 USD motsvara idag 96 678kr. Att ha det i månadslön vore trevligt. Vart vänder jag mig för detta?

  • Anonym

    96 000 / 2 = 48 sedan sätter du av 10 för pension och ytterligere att på tusingar i försäkringar, Men innan dess flyttar du till Lettland, England eller något annat av våra europeiska länder där man som internationellt brukligt anser att över 6 månder utanför landets gränser resulterat i skattebefrielse. (sedan kan du leva lycklig på de 35 000 som blir kvar) elle så stannar du i Sverige och betalar skatt på 48 så blir det väl kvar närmare 30 …

    • Anonym

      Glöm inte arbetsgivaravgiften på 32%. Den skall staten ha först. Fast man ger sig själv arbete! Nej, då är det bättre att fortsätta i a-kassan och bränna hemma.
      För det är väl det som är meningen att vi skall göra? Gå på a-kassa istället för att ta sjöjobb?

  • Eduardo Ottovitch

    1) Lönen avser endast tiden ombord, vilket betyder att man skall dividera med 2 för att få en jämförelse p.g.a. avlösningssystem med två månader ombord och två i land.
    2) OSM är förvisso norskt med flera kontor runt om i världen. Detta medför att anställningsvillkor i grund är efter landet där kontoret finns = mannen får sparken direkt och alla hans certifikat blir troligtvis cancellerade. Han får göra som rumänerna som finns på våra gator i Sverige.

    • Anonym

      Varför skulle hans certifikat bli cancellerade?

      • Anonym

        För att Gibraltar som flaggstat har ingen tolerans mot Alkohol. Hans Gib endorsement cancelleras troligen direkt och de ber hans hemland att göra detsamma.

  • Egon Svensson " the sailor"

    You get what you pay for.

  • Skalman

    Sjömän är allt bra överbetalda.

  • Anonym

    Namnet Skalman syftar på en långsam trög sköldpadda…

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.