I oktober var vattennivåerna kring Panamakanalen de lägsta sedan man började mäta 1950, enligt kanalmyndigheterna.

Fotograf: Panama Canal Authority

Kategori: Linjesjöfart | Tank

Rederier väljer alternativ till Panamakanalen

61 fartyg väntade på onsdagen på att gå igenom Panamakanalen. Kön har minskat drastiskt jämfört med för några veckor sedan, vilket tyder på att rederierna väljer andra vägar.
”Sjöfartens uttåg från ett uttorkat Panama är i full gång” trumpetade Splash247 i en rubrik i förra veckan. Tidningen slår fast att världssjöfarten på kort tid har lärt sig att leva utan Panamakanalen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]er andra vägar.”} /–>

”Sjöfartens uttåg från ett uttorkat Panama är i full gång” trumpetade Splash247 i en rubrik i förra veckan. Tidningen slår fast att världssjöfarten på kort tid har lärt sig att leva utan Panamakanalen.

Torka och låga vattennivåer har lett till att kanalmyndigheterna i Panama kraftigt begränsat både djupgåendet i slussarna och antalet fartygspassager per dag, vilket har fått stor påverkan på hela världssjöfarten inklusive svenska rederier. 

Fyra miljoner dollar för att få passera

Kostnaden för att få passage via auktion, och därmed komma före i kön, har rusat i höjden sedan begränsningarna infördes. Den 8 november slog japanska Eneos Group rekord när de med ett bud på nästan fyra miljoner dollar vann en auktion. För ett år sedan låg genomsnittet för vinnande bud enligt uppgift på omkring 173.000 dollar.

Den 20 november väntade 145 fartyg i kö på att passera genom kanalen. Tre veckor senare har kön minskat till drygt 60 vilket uppges vara är färre än genomsnittet sedan slussarna byggdes ut 2016. Men för de fartyg som köar är väntetiden fortsatt lång; för dem som väntar på en norrgående konvoj är enligt Splash247 den genomsnittliga kötiden uppåt 15 dagar.

Flera rederier väljer längre vägar

Från flera håll rapporteras att den globala handelsflottan nu söker alternativ till Panamakanalen, och väljer att runda Kap Horn och Godahoppsudden eller att gå via Suezkanalen, trots att det innebär längre sträcka i både tid och distans och i förlängningen leder till mer utsläpp. Flera internationella medier rapporterar om fartyg som valt bort kanalen. Linjer mellan Asien och USAs östkust har omdirigerats till Suezkanalen. Tankfartyg med last från amerikanska golfen har valt att gå runt Sydamerika och genom Magellans sund istället för att köa vid Panamakanalen, och flera gasfartyg med destination USAs östkust går via Suezkanalen eller Godahoppsudden.

Transportkostnaden ökar

Tidningen gCaptain skriver att den rådande situationen på Panamakanalen kan trigga inflationen globalt. Oavsett om fartyg och rederier väljer att vänta i kö eller tar en alternativ längre väg så ökar transportkostnaden. Enligt tidningen var kostnaden för att frakta bränsle från amerikanska golfen till Chile i slutet av november mer än dubbelt så hög som i början av året.

– Vi står inför mindre kapacitet, fler resor, högre kostnader och en mindre effektiv försörjningskedja. Alla kommer att behöva bli kreativa och besluta sig för vad de ska göra, säger Paul Snell, vd för British American Shipping, till gCaptain.

Han säger till tidningen att läget i Panamakanalen har tvingat hans företag att sluta frakta nyklippta ormbunkar från Seattle till Rotterdams blomstermarknader.

Färsk frukt får problem

Flera transportörer har hittat alternativa lösningar för produkter som ska från USAs västkust; nötter och torkad frukt transporteras till ostkusten med järnväg där de lastas om på containerfartyg till Europa. Men när det gäller färsk frukt kan extra transporttid ge problem, påpekar gCaptain. En representant för chilenska fruktodlare säger till tidningen att körsbär, druvor, plommon, nektariner och blåbär nu kan ha svårt att nå marknaden. Både Chile och Peru skickar vanligtvis sina laster till östra USA och Europa genom Panamakanalen.

– Med tanke på att vi kommer nå toppen av vår säsong samtidigt som toppen av problemen i kanalen så får detta stor påverkan på oss, säger han till tidningen.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]