Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Container | Ekonomi

Rederier misstänkta för kartellsamarbete

EU-kommissionen har inlett en granskning av en misstänkt priskartell mellan ett stort antal containerrederier. Rederierna är misstänkta för att ha genomfört synkroniserade prishöjningar på ett olagligt sätt. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]å ett olagligt sätt. 

Enligt kommissionen ska rederierna ha meddelat varandra om kommande prishöjningar på trader till och från Europa genom pressmeddelanden, via sina hemsidor och i branschtidningar. Förfarandet ska ha pågått sedan 2009 och omfatta sammanlagt 14 europeiska och asiatiska rederier, däribland A.P. Møller Mærsk och MSC Mediterranean Shipping Company. 

Motverkar konkurrens

EU-kommissionen uppger att meddelandena om prishöjningarna görs flera gånger om året och att de innehåller information om hur mycket priset ska höjas och när höjningen kommer att ske, och att dessa ändringar sedan ser i stort sett likadana ut för samtliga inblandade parter. Meddelandena publiceras vanligtvis ett par veckor innan prishöjningarna genomförs.

Enligt kommissionen är man nu oroade över att förfarandet är skadligt för konkurrenskraften och för rederiernas kunder. 

Dryga böter

I ett börsmeddelande bekräftar A.P. Møller Mærsk att man är ett av de misstänkta företagen, men att man inte har någon anledning att tro att Maersk Line har brutit mot konkurrensreglerna. Även tyska Hapag-Lloyd och franska CMA CGM har bekräftat att man är en del av undersökningen. Om företagen visar sig skyldiga kan de komma att få betala upp till 10 procent av sin globala omsättning i böter.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]