Skuldtyngda börsrederier har fått rejäla problem med låga fraktrater och rejält sänkta fartygsvärden, och många har svårt att leva upp till bankernas krav på säkerhet. Nu har New York-listade General Maritime, GenMar, begärt konkursskydd enligt den amerikanska Chapter 11-lagstiftningen. Rederiet meddelar att både Nordea och Oaktree Capital har ställt sig positiva till en räddningsplan där Nordea ställer upp med upp till USD 100 miljoner i finansiering och att Oaktree skjuter till USD 175 miljoner i färska pengar samt konvertering av skulder mot aktier.I Danmark har Torm stora problem, och redovisade en förlust på USD 70 miljoner för tredje kvartalet. Samtidigt meddelar man att rederiet nu genomför förhandlingar med sina finansiärer för en rekonstruktion.Norska analytiker anser nu att Frontline, vars aktie har fallit med mer än 80 procent sedan årskiftet, måste sälja av fler fartyg, avbeställa helst alla fartyg i orderboken och återleverera tidsbefraktade fartyg för att sedan genomföra en rejäl nyemission.I Oslo kämpar Eitzen-koncernen för att rädda verksamheten. På tre månader har aktiekursen i Camilo Eitzen & Co (CECO) sjunkit med mer än 90 procent. Bolaget har förlorat mer än NOK tre miljarder under de senaste tre åren, och har knappt något egenkapital kvar. Det här har också blivit en personlig tragedi för den av Eitzen-familjen kontrollerade koncernen. Axel C. Eitzen är fjärde generationens redare sedan starten 1883. Han har nu, bland annat efter press från långivare, lämnat styrelserna i samtliga Eitzen-bolag, och han hävdar nu det är helt tomt i kassakistan hos familjens ägarbolag Eitzen Holdings.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ngs.[/flowy_subscriber_only]