[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r.”
– Det kommer inte att bli 100 procent TAP som redarna tidigare velat och inte 50 procent TAP som vi har idag och som vi har velat behålla. Vi får justera lite från båda sidor, säger Kenny Reinhold på SEKO Sjöfolk som är nöjd med det nya förhållandet mellan organisationerna.
– Vi har egentligen alltid varit överens om allting utom det här med SIS och nivån i TAP, nu visar vi det, säger Kenny Reinhold.
Om Sjöarbetskonventionen införs i svensk lag lovar parterna dessutom nya svenska arbetstillfällen.”Våra förslag bidrar här även till att öppna en arbetsmarknad som annars är stängd för svenska sjömän.”Arbetsmarknadens parter önskar sig också en utvidgad 183-dagarsregel, regeln som innebär att inkomst av anställning på ett utländskt fartyg under vissa förutsättningar är skattefri i Sverige, för anställda på lastfartyg samt att ansvaret för ”socialförsäkringar, pensioner m.m. helt lyfts över på parterna”. Med denna gemensamma skrivelse kan man nu säga att arbetsmarknadens partner tagit det steg utredaren Jonas Bjelfvenstam hösten 2010 sa åt dem att ta och som senare upprepats av regeringen.
[/flowy_subscriber_only]