Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Skeppsbyggnad

Raumovarvet får kapitaltillskott

Nytt kapital innebär att varvet Rauma Marine Constructions Oy är ett steg närmare sin målsättning att återuppliva storskalig nybyggnation av fartyg i Raumo.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ation av fartyg i Raumo.

Tre finländska investeringsbolag går in som betydande ägare i varvet Rauma Marine Constructions Oy (RMC).

– Vi vill vara med om att bygga upp en internationell tillväxt i ett företag som har ett arktiskt kunnande i toppklass i hela världen, uppger Jussi Hattula, placeringschef i Finlands Industriinvestering, som är en av investerarna.

Skapar trovärdighet

Förutom statsägda Finlands Industriinvestering Ab är det kapitalförvaltningsbolaget Taaleritehdas Oyj samt utvecklings- och finansieringsföretaget Finda Oy som investerar totalt 19 miljoner euro i RMC. Därmed ökar varvsbolagets aktiekapital till närmare 25 miljoner euro.

– Investeringarna skapar trovärdighet för bolagets potential, kunnande och förmåga att agera flexibelt på marknaden för bland annat krävande arktiska och andra specialfartyg, kommenterar Finlands näringsminister Olli Rehn.

Livskraftig industri

– Utvidgningen av Raumovarvets ägarbas och verksamhet visar att den finländska marinindustrin är livskraftig och har ett kunnande inom arktisk skeppsbyggnad och andra specialfartyg som är av världsklass. Finansieringen gör det nu möjligt att förverkliga även större fartygsbeställningar i Raumo, fortsätter Olli Rehn.

Första val

Varvets vd Heikki Pöntynen påpekar att varvet siktar på underhåll och nybyggnation av isbrytare, färjor och örlogsfartyg.

– Vi är i fortsättningen första val som leverantör och samarbetspartner vad gäller bilfärjor, isbrytare och försvarsmaktens fartyg och vi förstärker för vår del Finlands arktiska kunnande. Genom att satsa på specialisering och kunnande kommer Finland även i framtiden att vara en stark aktör inom skeppsbyggnad.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Rauma yard was the most profitable in STX-Finland despite useless owner. Not easy for ”new” yard to gain market share but expertise is there and now operations maybe planned from clean start.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]