Sedan linjekonferenserna förbjöds genom EU:s kartelllagstiftning 2008 har de stora linjerederiernas haft svårt att få genomslag för sina höjningar av raterna, det visar en genomgång som Alphaliner gjort.Sedan mars 2010 har linjerederierna vid nio tillfällen annonserat höjningar av priserna för att skeppa containrar från fjärran östern till norra Europa och endast vid ett tillfälle, december 2011, fick dessa höjningar av rater också genomslag på de rater som verkligen betalades. Vid det tillfället var det något ont om plats i fartygen, vilket inte väntas hålla i sig.Det franska analysföretaget säger också att kapaciteten på den upplagda containerflottan tiodubblats sedan i somras, från 75.000 teu till 750.000 teu men det är långt kvar till toppnoteringen från januari 2010 då kapaciteten på den upplagda containerflottan var omkring 1,5 miljoner teu.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]