Besättningsbyte i Öresund sommaren 2022.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Myndigheter

Raseri över skärpta rutiner för besättningsbyten

Idag måndag skärper Kustbevakningen rutinerna för gränskontroll vid besättningsbyten. Bara i undantagsfall kommer byten att tillåtas i hamnar som inte är gränsövergångsställen och utanför gränspolisens kontorstider, vilket fått många aktörer i branschen att rasa.
Läs mer: ”Kustbevakningen: ”Skapar bättre förutsägbarhet”

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]er Kustbevakningen rutinerna för gränskontroll vid besättningsbyten. Bara i undantagsfall kommer byten att tillåtas i hamnar som inte är gränsövergångsställen och utanför gränspolisens kontorstider, vilket fått många aktörer i branschen att rasa.”} /–>

Läs mer: ”Kustbevakningen: ”Skapar bättre förutsägbarhet”

Det är i en översyn kring vad som gäller för passager över en yttre gräns enligt den EU-rättsliga och nationella lagstiftningen som Kustbevakningen tillsammans med Polismyndigheten sett ett behov av en uppstramning när det gäller besättningsbyten. För att gränspolisen ska kunna genomföra en in- eller utresekontroll får ett byte enbart göras vid gränsövergångsställen och under fastställda öppettider.

Förändringen har fått flera rederier och aktörer inom branschen att reagera starkt, bland annat Björn Holm som driver torrlastrederiet Rederi AB Uman.

– Detta är direkt sjöfartsfientligt. Detta kan leda till att vi får gå till extra till hamnar utomlands istället enbart för att genomföra besättningsbyten, säger han.

Björn Holm, vd på Rederi AB Uman. Foto: Klara Johansson

Rederi AB Uman driver trafik med torrlastarna Lister och Listervik vilka ofta besöker många svenska hamnar, bland annat Uddevalla. Det är en hamn som inte finns med på polisens lista över Sveriges gränsövergångsställen där det går att göra besättningsbyten – trots att listan uppdaterades så sent som för ett år sedan.

– Det kommer alltså inte finnas någon möjlighet för oss att byta besättning i Uddevalla och det är ändå en ganska stor hamn, säger han.

En farlig utveckling för sjöfarten

Pia Berglund arbetar med näringspolitiska frågor på branschorganisationen Svensk Sjöfart. Hon menar att utvecklingen där det blir allt svårare att genomföra besättningsbyten är en farlig utveckling för sjöfarten.

– Vi kämpar just nu med att försöka rekrytera unga till vår bransch och att man som sjöfarare liknas vid någon typ av farlig medborgare bara för att man jobbar till sjöss är en väldigt farlig utveckling, säger hon.

”Vi kämpar just nu med att försöka rekrytera unga till vår bransch och att man som sjöfarare liknas vid någon typ av farlig medborgare bara för att man jobbar till sjöss är en väldigt farlig utveckling”

Pia Berglund, näringspolitik, Svensk Sjöfart

Hon menar att förändringen är tecken på en okunskap om vad sjöfart är och att den fungerar som en verksamhet dygnet runt med fartyg som anlöper hamnar på nätter och under helger för att lasta och lossa. 

– Tittar man på Norrlandskusten, från Gävle och och norrut, så är det bara öppet måndag till fredag 08 till 16:30 för besättningsbyten. Vill man komma i kontakt med den regionala funktionen är den bara öppen till 15.00. Det finns en stor oförståelse för var sjöfart är och gör, säger hon.

Kämpat länge för förbättring

En annan som upprörs av skärpningen är Berit Blomqvist, vd på Sveriges Skeppsmäklarförening. De har länge kämpat för att förenkla proceduren vid besättningsbyten i Sverige, men nu menar hon att det blir tvärtom.

– Egentligen är det väldigt enkelt. Vi tycker att alla hamnar som har internationell sjötrafik ska kunna anses vara en gränsövergång, säger hon.

Tidigare har gränspolisen i vissa fall gått med på att göra gränskontroller både i hamnar som inte varit gränsövergångsställen och utanför gränspolisens fastlagda öppettider för att underlätta för sjöfarten, men inte efter den 19 augusti.

Berit Blomqvist, vd för Sveriges Skeppsmäklareförening, jämte gränspoliserna Christian Lippens och Mikael Holmgren under Skeppsmäklareföreningens årliga höstseminarium Sjöfartsentusiastdagen i Göteborg hösten 2022 då frågan om besättningsbyten togs upp. Foto: Anna Janson.

– På alla flygplatser med internationell trafik är gränspolisen självklart närvarande eller tillgänglig vid landning. Varför ska inte samma gälla för sjöfarten? Landar flyget mitt i natten sitter passpolisen i luckan, men idag har flera polisdistrikt sagt att de bara utför visering vid besättningsbyten under kontorstid, säger hon.

Skeppsmäklarna har framfört att det borde vara möjligt för en fartygsagent att köra avmönstrande besättningsmän till närmaste öppna gränsövergång, men gränspolisen säger nej.

– De får bara ta sig själva till ett gränsövergångsställe per båt, absolut inte per bil. Ska man behöva ha en båttaxi då för kanske 150.000 kronor när man kan ta en agent som kör dem, det är helt vansinne, säger hon.

Myndigheter motarbetar varandra

Berit Blomqvist menar också att så som regelverken är utformade idag skapar det en situation där olika myndigheters tillståndskrav skapar en ojämlik konkurrenssituation, både för hamnar och sjöfarten i stort.

– Alla hamnar med internationell trafik har utsetts som en så kallad ”Anvisad plats” av Tullverket. Det är ett UCC-krav för att anlöpa med fartyg och för att få lossa/lasta. Och självklart borde också möjligheten finnas att bunkra, proviantera och byta besättning på dessa platser och att myndigheterna samverkar till detta, annars har inte alla hamnar samma konkurrensförutsättningar. Om den ena myndigheten ger tillstånd och den andra inte, motverkas intresset till att kunna bedriva internationell godstrafik, säger hon.

Dessutom menar hon att myndigheterna går ut med otydliga signaler. Enligt deras egen information krävs det ”särskilda behov för att göra undantag från denna huvudregel”.

– Det är ju så det varit tidigare. Det har alltid krävts ett vettigt skäl för att passpolisen ska komma till andra hamnar än gränsövergångar och nu vill de strama upp det! Hur ska vi kunna tolka detta annorlunda än att det i princip är slut med undantagen nu? Det är ju inte sjukavmönstringar vi pratar om, utan en sjöman som vill hem till sin familj på Filippinerna efter avslutad tjänstgöring ombord. Om fartyget går direkt till till exempel USA från Wallhamn, ska han då tvingas följa med dit för att gränspolisen inte får åka till Tjörn?

Uddevalla hamn klassas inte som gränsövergångsställe, vilket vållar problem för sjöfarare. Här finns även linjetrafik till Philadelphia i USA genom rederiet Wagenborg. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall.

Kräver ett politiskt beslut

För att en hamn ska vara ett gränsövergångsställe behöver kommunen där hamnen ligger upptas i utlänningsförordningen, vilket kräver ett regeringsbeslut. Först därefter kan Polismyndigheten utse en hamn till gränsövergångsställe.

– Därför blir detta en politisk fråga och nu har vi gett oss katten på att vi ska få igenom att Stenungsund, Tjörn och Uddevalla kommun ska få bli kommuner med rätt att ha gränsövergångar. I nästa steg ska vi förmå Polismyndigheten att utse de aktuella hamnarna till just gränsövergångsställen – med vettiga öppettider, säger Berit Blomqvist.

Den 4 september ska skeppsmäklarna träffa infrastrukturminister Andreas Carlson och bland annat lyfta frågan om besättningsbytena.

– Då hoppas vi få gehör. När vi tog upp detta i en debatt med Trafikutskottet under Almedalen fick vi reaktionen ”är verkligen detta något som vi politiker överhuvud taget ska behöva besluta om, det är ju bara att göra”. Jag håller med, säger Berit Blomqvist.

Infrastrukturminister Andreas Carlson talade under Almedalen 2024. Foto: Klara Johansson

En snäv lista med undantag

Pia Berglund på Svensk Sjöfart är också bekymrad över de exempel på undantag som Kustbevakningen tar upp i sin skrivelse där enbart sjukdoms- eller olycksfall, samt maskinhaveri är skäl för undantag från reglerna. 

– Det händer så många andra saker inom sjöfarten, i vintras hade vi exempelvis en hamn som fick stänga på grund av brist på isbrytning. Det är en otroligt snäv lista som de tagit fram. Om man hade förstått att det fanns goda skäl för det här hade man kanske fått leva med det, men det gör inte det. Det är väldigt bekymmersamt, säger hon.

Dessutom menar hon att beskedet kommit med alldeles för kort varsel. Kustbevakningen utannonserade förändringen i mitten av juni och redan den 19 augusti trädde den ikraft.

– De menar att det funnits god tid för rederierna att anpassa sig, men det finns rederier med fartyg och besättningar som varit ute under hela den perioden, vilket är ytterligare ett tecken på oförståelsen kring hur sjöfarten faktiskt fungerar, säger hon och fortsätter:

– Jag utgår från att de nu inledningsvis kommer att vara ganska öppna för att göra undantag i större utsträckning än vad de säger. Så låt oss se hur detta kommer att fungera, sedan får vi utvärdera och se hur det går, säger Pia Berglund.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]