Sjö- och flygledningscentralen i Göteborg

Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Myndigheter | Säkerhet

Räddningscentral tar hjälp av AI i unikt projekt

Som första sjöfartsaktör i världen använder Sjöfartsverket sedan några dagar artificiell intelligens som stöd för sina operatörer vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg. Systemet ska göra det lättare för dem att uppfatta nödanrop.
I veckan gick ett världsunikt system med artificiell intelligens, som Sjöfartsverket under en längre tid varit med att utveckla, i skarp drift vid myndighetens sjö- och flygräddningscentral JRCC i Göteborg.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]gscentralen i Göteborg. Systemet ska göra det lättare för dem att uppfatta nödanrop.”} /–>

I veckan gick ett världsunikt system med artificiell intelligens, som Sjöfartsverket under en längre tid varit med att utveckla, i skarp drift vid myndighetens sjö- och flygräddningscentral JRCC i Göteborg.

Dygnet runt lyssnar operatörerna manuellt av nödfrekvenser i syfte att uppfatta anrop från nödställda. Men avlyssningen är beroende av operatörens förmåga att uppfatta anrop som kan ske på en radioutsändning med dålig kvalitet.

2009 fick dock en av räddningsledarna, Tobias Nicander, en idé. Han upplevde stress i arbetet, och inspirerad av SJ:s röststyrda bokningssystem funderade han på om inte ett tekniskt stöd skulle kunna underlätta för räddningsoperatörerna.

I drift

– Kan man lyssna efter ”Nässjö” kan man lyssna efter ”Mayday”, säger Tobias Nicander till Sjöfartsverkets tidning Sjörapporten, som tidigare har skrivit om projektet. 

Så enkelt visade det sig dock inte vara, men med åren har den tekniska utvecklingen kommit längre och möjliggjort projektet som nu har kommit så långt att en skarp version av prototypen börjat användas av JRCC under den här veckan.

– Så nu är den i drift, men inte i ordinarie drift på det sättet att det finns och är etablerat, säger Ulf Svedberg, projektledare vid Sjöfartsverket till Sjöfartstidningen.

Operatörerna kommer att utvärdera systemet och lämna feedback, och sedan ska eventuella förbättringar göras. Projektet avslutas i november och någon gång därefter kommer beslut tas om systemet ska införas permanent eller inte.

Operatörsvänligt gränssnitt

Innovationsprojektet, som har namnet Heimdall efter en asagud i nordisk mytologi, bygger alltså på AI-teknologi för att få assistans med avlyssning och tolkning av inkommande nödanrop samt presentera dessa i ett operatörsvänligt gränssnitt. Projektet finansieras av Trafikverket och leds av Sjöfartsverket i samarbete med företagen Tenfifty och Maranics.

Systemet känner igen vissa ord, som till exempel ”Mayday”, och när de utvalda orden identifieras skickas en varning till räddningsledaren om vad som fångats upp.

– Heimdallprojektet är ett utmärkt exempel på digitalt stöd i ett operativt arbete utfört under stor press. Med hjälp av filtrerad, strukturerad och lättillgänglig digital information hoppas vi skapa en tryggare arbetssituation för operatören, säger Mattias Larsson CIO på Maranics AB, i en kommentar. 

Företaget Tenfifty ansvarar för den tekniska AI-leveransen i projektet.

Först i världen

– Detta är ett perfekt exempel på hur man kan skapa en pålitlig AI-tjänst där människa och maskin jobbar tillsammans. Tekniken att med neuronnät omvandla tal till text har gjort stora framsteg de senaste åren och det är extra roligt att få använda teknik till samhällsnytta, säger David Fendrich, CTO på Tenfifty.

Liknande system finns inom andra områden, men inte inom sjöfarten, säger Ulf Svedberg. 

– Det är ingen annan som har gjort det här, så det är spännande och kul att vi är först i världen.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]