Varvskoncernen P+S med varv i Peene och Stralsund, kommer att lämna in en konkursansökan sedan det står klart att varken delstaten Mecklenburg-Vorpommern eller den federala regeringen kommer att ställa upp med ytterligare stödpengar utöver de statliga garantier EUR 152,4 miljoner som EU godkände i juli. Scandlines, DFDS Seaways och Royal Arctic Line har för närvarande fartyg under byggnation på P+S Werften. Varvet bygger också en serie för den svenska kustbevakningen. Två av fyra enheter har hittills levererats.Varvets nytillträdde chef Rüdiger Fuchs, värvad från krisdrabbade J. J. Sietas Schiffswerft i Hamburg, har bett de danska rederierna om förhandsbetalning.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ng.
– Det pågår fortfarande förhandlingar och vi kommer inte att spekulera om möjliga scenarier, säger Søren Poulsgaard Jensen, vd i Scandlines.Scandlinesfärjorna Berlin och Köpenhamn håller på att utrustas, medan det första DFDS roro-fartyget (för charter till marinens Ark-program) ännu inte har sjösats.
Royal Arctic Line har fem fartyg under byggnation på varvet i Wolgast. P+S Werften i Stralsund och Wolgast har cirka 2.000 anställda.
[/flowy_subscriber_only]