Candelas modell P-12.

Fotograf: Candela Technology AB

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Produktionsstart för Candela P-12

Efter lyckade tester tas nu det svenska teknikföretaget Candelas passagerarbåt med bärplan, P-12, i serieproduktion i Stockholm.
Candela Technology AB skriver i ett pressmeddelande att deras modell Candela P-12 har klarat nödvändiga tester och nu ska börja serieproduceras i bolagets fabrik i Rotebro. Modellen beskrivs som världens första elektriska passagerarfärja med bärplan och är enligt bolaget världens snabbaste elektriska passagerarfartyg. Den förväntas kunna minska driftskostnaderna med 50 procent jämfört med dieselfartyg och påskynda omställningen till hållbar transport på vattnet.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] bolaget världens snabbaste elektriska passagerarfartyg. Den förväntas kunna minska driftskostnaderna med 50 procent jämfört med dieselfartyg och påskynda omställningen till hållbar transport på vattnet.

Candela P-12 kräver enligt bolaget 80 procent mindre energi än traditionella höghastighetsbåtar när bärplanen används i hastigheter över 18 knop, vilket sägs lösa en av de primära utmaningar som hittills har begränsat användningen av elektriska snabba fartyg.

Under sina första ”flygningar” gjorde Candela P-12 en toppfart på 30 knop, uppger bolaget. Med en räckvidd på upp till 50 nautiska mil är det också det första elektriska fartyget med möjlighet att täcka de flesta kusttransportbehov.

Candela vill påskynda skiftet mot en fossilfri maritim framtid, uppger bolaget i pressmeddelandet. Förutom sina fördelar i räckvidd och fart är P-12 utvecklad för att erbjuda samma eller lägre initial investeringskostnad för operatörer.

– Med P-12 erbjuder vi inte bara ett snabbare och mer bekvämt elektriskt alternativ till fartyg med fossil framdrift. Vi möjliggör för operatörer att göra övergången till hållbara fartyg kostnadseffektiv och lönsam, ett avgörande steg mot rena hav och sjöar, säger Erik Eklund, vd för Candela i pressmeddelandet.

Modellen P-12 finns i tre varianter för att passa för olika ändamål och kunder, allt från kollektivtrafik till privattransporter. Shuttle-varianten tar 30 passagerare och har plats för cyklar, barnvagnar och rullstolar. Business-varianten har en lyxigare interiör och plats för 12 till 20 passagerare och mycket bagage, och Voyager är en variant som ska kunna anpassas till kundens behov.

I ett pilotprojekt ska Candela P-12 Shuttle sättas in i Stockholms kollektivtrafik nästa år, och minska pendlingstiden mellan Ekerö och innerstaden från 55 till 25 minuter, uppger bolaget.


FAKTA: Candela P-12
Längd: 11.99 m
Bredd: 4.5 m
Batterier: 252 kWh
Maskineri: 2 st Candela C-POD MAX, 340 kW i total kraft
Laddning: 175 kW DC
Toppfart: 30 knop
Marschfart: 25 knop
Räckvidd: 40–50 nautiska mil vid 25 knops fart

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]