[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tt slå inom sjöfarten.
Andra viktiga frågor är framväxten av andra alternativa bränslen och samarbete på ett globalt plan.
I studien menar Lloyd’s Register att utifrån dagens prisbild kan det år 2025 finnas 635 fartyg i oceanfart som nyttjar LNG som drivmedel och bränner 24 miljoner ton flytande naturgas per år. Fartygen som är aktuella för LNG är framförallt containerfartyg, kryssningsfartyg och oljetankers. Om priset på flytande naturgas däremot ligger 25 procent under dagens pris kan motsvarande siffra vara 1.960 fartyg. Om priset går motsatt riktning och stiger med 25 procent tror studien att några LNG-drivna fartyg knappast kommer att beställas.
– LNG kommer sannolikt inte att ersätta tjockolja. Vi kommer att se specifika nischer, som i Norge där man använder LNG småskaligt, säger Hector Sewell, Head of Marine Business Development for Lloyd’s Register, i en kommentar och fortsätter:
– Det är ett annorlunda läge för oceanfarten, där finns andra incitament och vi kommer sannolikt också att se andra bränslen och teknologier växa fram som alternativ. Trots intresset för LNG som bränsle har det fortfarande inte beställts något LNG-drivet fartyg för oceanfart. De som förmodligen blir först är containerrederierna som kan bunkra i vardera änden av rutten, som i Rotterdam, Singapore eller Shanghai. Detta kan komma att ta år, eller så sker det imorgon.
[/flowy_subscriber_only]