Fotograf: Primulas besättning

Kategori: Tank

Primulas skydd mot pirater

Väderötanks produkt- och kemtanker Primula skyddar sig med en sköld av varmt vatten mot pirater när hon går igenom Adenviken.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n går igenom Adenviken.

– Det är ett sätt att försvara sig mot piratangrepp, det gäller att göra vad som göras kan. Det räcker inte med vattenkanonerna på däck, de är dessutom inte fjärrstyrda vilket utsätter besättningen för fara. Det kanske skulle gå om man stod på andra poopdäck men samtidigt är man exponerad. Vi har även funderat på taggtråd men det är en stor operation och folk kan skada sig så därför kom vi på ett system med att lägga en sköld av 80-gradigt varmt vatten runt hela fartyget utom vid backen. Temperaturen får vi upp genom fartygets tankspolvattensystem, säger kapten Paul Reimbert, vd Väderötank, och fortsätter:

– Jag hade egentligen velat ha haft het ånga men det går inte att producera rätt mängd.

30 sekunder

Primula, 23.433 dwt, går just nu med en last rapsolja till Shanghai via Suezkanalen och Adenviken. Det är första gången hon seglar via de här piratdrabbade vattnen. Fartyget har en 15-man stark besättning och enligt Paul Reimbert finns det en oro ombord för just piratattacker. 

– Det finns en oro men besättningen är nöjda med den här varmvattenlösningen även om de kanske var lite skeptiska till en början. Vi tror att det här är ett bra sätt att förhindra pirater från att komma ombord.

Primula använder sig av ”skyddet” cirkus två dagar när hon eskorteras igenom den känsligaste passagen i Adenviken. 

– Skulle det vara så att vi behöver få igång systemet därefter så tar det bara 30 sekunder att få det funktionsdugligt. Vi har dubbla utkiker som håller uppsikt. Det är ingen idé att bränna bunker i onödan.

Nej till vakter

Enligt Paul Reimbert var beväpnande vakter som en del handelsfartyg nyttjar, egentligen inget alternativ.

– Vi har övervägt vakter men det ställer till flera problem och medför risker. Var ska de gå på och av? Hur bra är det att få en massa vapen ombord? Nej, då tror vi på egna system ombord och följa best practices. 

Primula byggdes 1992 av Lindenau GmbH Schiffswerft & Maschinenfabrik i Kiel för ett tyskt partrederi. Under namnet Wels sköttes hon av German Tanker Shipping GmbH & Co fram till 2005 då hon köptes av Rederi AB Väderö Tank.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]