Pråmarna som skulle transportera containrar mellan Malmö och Köpenhamn.

Fotograf: CMP

Kategori: Miljö | Politik | Regelverk

Pråmsamordnare efterfrågas

En nationell samordnare för pråmtrafik behövs i Sverige, konstaterades nyligen vid ett rundabordsmöte. Även vid trafikutskottets möte i går lyftes pråmtrafiken. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] lyftes pråmtrafiken. 

Rundabordsmötet ägde rum dagen efter förra veckans pråmseminarium i Stockholm och medverkade gjorde bland annat representanter från Trafikverket, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, näringsdepartementet, Stockholms Hamnar, Göteborgs Hamn, Erik Thun samt initiativtagaren Avatar Logistics.

Ingen utveckling

Målsättningen med sammanträdet var att skapa en samsyn hos alla nyckelaktörer och komma fram till vad nästa steg blir för att etablera pråmtrafik som det femte trafikslaget i Sverige. För inte mycket har hänt sedan Sverige implementerade EU:s regelverk för pråmtrafik den 16 december 2014. 

– Den går mycket långsamt. Trots ett stort intresse på marknaden har ännu inga pråmtrafikslösningar kommit igång och utvecklingen har stått helt stilla de senaste tre åren, sade Johan Lantz, vd på Avatar Logistics. 

Inte som övrig handelssjöfart

Den viktigaste åtgärden i dagsläget, enligt mötesdeltagarna, är utpekandet av en nationell samordnare. Och den viktigaste grundfrågan, enligt Lantz, är att regeringen pekar ut pråmtrafik som det femte trafikslaget, vilket också underströks av en av panelexperterna på mötet, Karin De Schepper, vd för Inland Navigation Europe i Belgien. Hon betonade också vikten av att ta fram en egen pråmtrafik och säkerställa beslut som bygger på pråmtrafikens roll, förutsättningar och möjligheter. ”Pråmtrafik kan inte jämställas med övrig handelssjöfart” menade hon.

Avlasta landtrafik

Pråmtrafik har även varit på tapeten inom politiken den senaste tiden. I går tisdag var sjöfart på agendan för riksdagens trafikutskott, då ventilerades bland annat inlandssjöfart och pråmtrafik.  

– Ökad inlandssjöfart leder som sagt till att transportinfrastrukturen på land avlastas och att kapacitet frigörs. Mycket av sjöfartens infrastruktur finns redan på plats, men en prioritering av ytterligare investeringar i våra inre vattenvägar måste göras. Det gäller inte minst nya slussar i Trollhätte kanal, som är en grundförutsättning för en fungerande sjöfart där, sade Nina Lundström (L).

Slopa lotsplikten

Även Karin Svensson Smith (MP) talade för en satsning på inre vattenvägar. 

– Hela stråk borde godkännas som inre vattenvägar. Då skulle vi kunna använda Göta älv, Vänern och Mälarområdet för att avlasta vägsystemet från exempelvis transport av sten, sand och grus. Det skulle kunna åstadkomma mycket. Pråmtrafik är modernt och effektivt. Vi kan också slopa den obligatoriska lotsplikten. Det känns fruktansvärt gammaldags att vi har ett sådant regelsystem. Kan man använda moderna system för att styra flygplan så att de kommer upp och ned som de ska finns det ingen anledning till att någon ska gå ombord på båtar för att vara lots, menade Karin Svensson Smith (MP).

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]