Sandinge Bogsering och Sjötransport äger pråmarna som CMP och byWatertruck chartrar.

Fotograf: CMP

byWatertrucks pråmar byggda i Norge

Sandinge Bogsering och Sjötransport äger de fyra pråmarna och bogserbåten som byWatertruck chartrat på tio år.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ck chartrat på tio år.

Det är pråmarna Virke I, Virke II, Virke III och Virke IV, byggda 1980 och 72 meter långa, som det nya rederiet byWatertruck har chartrat. Pråmarna ägs av Sandinge Bogsering och Sjötransport i Lysekil och är svenskflaggade. Till dem ska också läggas pushbogseraren Tofte, byggd 1980 och 24 meter lång. Även den är svenskflaggad.

Paketköp

Sandinge Bogsering och Sjötransports ägare Lennart Sandinge säger att han köpte båtarna för bara ett drygt halvår sedan.

– De byggdes i Norge för Norska Skog men köptes senare av Södra Skogsägarna. Jag köpte dem av Södra Skogsägarna i ett enda paket, de fyra pråmarna och pushbogseraren. 

Ingen besättning

Han fortsätter berätta att pråmarna är femårsklassade och svenskflaggade, och att byWatertruck har chartrat de fyra pråmarna och bogserbåten Tofte på upp till tio år. 

– Det är det här jag gör, säger Lennart Sandinge. Jag köper och rustar upp pråmar för att sedan sälja dem igen. Eller använda dem. Men jag håller inte med besättning, det får i det här fallet byWatertruck själva göra.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]