[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]m i Stockholms innerstad, och Loudden som ligger strax sydost om Frihamnen. Under varje resa från Blasieholmen har pråmen varit lastad med tusentals ton bergmassor från bygget av Stockholms nya tunnelbana. På Blasieholmen ligger den arbetstunnel som används för att bygga ut tunnelbanan från Kungsträdgården och söderut.
Enligt ett pressmeddelande från Region Stockholm har pråmen nu gjort sin sista resa. Totalt har runt 800.000 ton berg fraktats ut genom tunneln och bort från Blasieholmen med hjälp av pråmen.
– Det här är ett känsligt läge mitt i stan, där det inte finns någon bra möjlighet att komma snabbt ut på större vägar med lastbilarna. Därför jobbade vi tillsammans med Stockholms stad för att hitta ett sätt att både frakta iväg massorna och få till en bra mottagningsplats. Det har verkligen funkat jättebra, säger Andreas Burghauser, projektchef för tunnelbanan till Södermalm i pressmeddelandet.
Nästan varje dag sedan den 18 februari 2022 har pråmen kört från Blasieholmen fullastad med sten från tunnelbanebygget. På Loudden har stenen lastats av och där kommer den att användas under gator och hus när Stockholms stad fortsätter att bygga den nya stadsdelen kallad Norra Djurgårdsstaden.
Varje tur har motsvarat en tripp med ett 80-tal lastbilar. I augusti gick det sista av totalt 826 lass.
– Vi har sluppit köra närmare 67.000 lastbilar på Strandvägen, så det är en stor vinst för närmiljön. Dessutom har vi minskat koldioxidutsläppen kraftigt, säger Andreas Burghauser.
Exakt hur mycket koldioxid som inte släppts ut håller på att utredas.
[/flowy_subscriber_only]