[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]t segla enligt normal tidtabell mellan Helsingborg-Helsingör under hela året. De skriver att året inleddes lite trevande med återhållsamhet och allmän rädsla för coronasmitta, men att passagerarvolymer för både bilar, fotgängare och turaresenärer sedan vände uppåt.
– Jämför man 2021 med 2019, som klassas som ett ”normalår”, når vi inte upp till samma resultat. Dock gav sommaren och hösten oss en välbehövlig återhämtning. Vi kan på sätt och vis följa samhällets utveckling i våra siffror, säger Kristian Durhuus, vd på Forsea i pressmeddelandet.
På fraktsidan noterar rederiet en ökning med 8,5 procent fler frakttransporter jämfört med 2020, vilket är en ökning med 3,5 procent mot normalåret 2019. På passagerarsidan reste 12 procent fler resenärer med färjorna under 2021 jämfört med 2020.
– Fraktökningen är bland annat ett resultat av ökad näthandel. Vår ökning ombord samt passagerarökningen under 2021 jmf med 2020 visar på hur vi alla hittat nya sätt att leva, resa och umgås trots pandemin. Vi lämnar 2021 med positiv känsla och ser fram emot 2022, säger Kristian Durhuus.
[/flowy_subscriber_only]