Niclas Mårtensson

Fotograf: Stena Line

Kategori: Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

Positiv trend för Stena Line

Trots kollisionen mitt i högsäsongen har sommaren varit bra för Stena Line.– I stort sett tycker jag att vi kan vara jättenöjda, säger Niclas Mårtensson, vice vd på Stena Line.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n vara jättenöjda, säger Niclas Mårtensson, vice vd på Stena Line.

Siffror som Sjöfartstidningen fått från Stena visar att färjesommaren har varit bra för rederiet på i stort sett alla linjer runt Sveriges kust.

– Det riktigt roliga är att det är en ihållande trend för färjetrafiken. Vi har sett en positiv trend de senaste tre till fyra åren, säger Niclas Mårtensson.

– Jag tror att folk har börjat få uppögonen för färjorna, bilsemester och vilket flexibelt sätt att resa det är. Sedan är det förstås ett ganska kraftigt marknadsarbete som börjar betala av sig.

Fördel att vara stor

Sommarens kollision mellan Stena Jutlandica och Ternvind drar ner siffrorna på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn med 9 respektive 10 procent jämfört med förra året men det är en enskild händelse som inte oroar Niclas Mårtensson lika mycket som tappet till konkurrenter.

– Där såg vi vilken fördel vi har av vår stora linjenät. Vi lyckades boka om i stort sett alla kunder som drabbades av kollisionen och vi var snabbt ute och ökade frekvensen på Danica och Scanrail. Dessutom hade vi ett ersättningsfartyg på plats redan efter sex dagar. På linjen till Fredrikshamn har vi mera känt av en ökad konkurrens från den norska trafiken på Hirtshals. Det är en del framförallt lastbilstrafik från Norge som valt den vägen istället för vår linje.

Förädiska siffror

Linjen mellan Varberg och Grenå visar en astronomisk uppgång på hela 79 procent på passagerarsidan och 88 procent för bilarna under sommaren i år jämfört med förra sommaren men det beror på att Stena Nautica tillbringade stora delar av juli 2014 på Fayard efter att ha kört in i en vågbrytare utanför Grenå.

–  På tyskland har vi både ”ups and downs”. Kieltrafiken ligger stabilt, Trelleborg-Rostock är upp med 9 procent på passagerarna och 18 procent på biltrafiken. På Trelleborg-Sassnitz minskade vi kapaciteten med 50 procent förra hösten när vi tog bort M/S Trelleborg men vi har inte tappat lika mycket trafik som vi minskade kapaciteten med.

I reda siffror var tappet 32 procent passagerare och 27 procent bilar.

Svensk ökning i Polen

Mer glädjande är utvecklingen på linjen till Polen, Karlskrona – Gdynia, som ökat med 5 respektive 9 procent för passagerare och bilar.

– Det är riktigt roligt och det nya är att 30 procent av ökningen kommer från den svenska marknaden. tidigare har ökningen på linjen alltid varit från den polska marknaden men det senaste har svenskarna ändrat sin syn på Polen och vi har arbetet hårt för att lyfta fram den polska rivieran, säger Nickar Mårtensson som dessutom påpekar att bordershop ombord fortfarande två år efter lanseringen på Göteborg-Fredrikshamn lockar och att den nu även finns på linjerna till Tyskland och Polen.

Även över utvecklingen på ostkusten ser Niclas Mårtensson anledning att vara nöjd med sommaren.

– På Linjen Nynäshamn – Ventspils ser vi en ökning med någonstans kring 18 procent. Det är glädjande men det beror också på att vi har en ökad produktion där med fler avgångar.

Absorberad neddragning

På Nordsjön har Stena Line också ökat i sommar men det beror enligt Mårtensson till stor del på yttre omständigheter,

– Vi har haft en extrem ökning på Nordsjön. Frakten har gått upp 30 procent och passagerarna med 20 docent. Det beror på problemen som varit i trafiken mellan Dover och Calais och problemen med strejker i tunneln. Vi kan inte förvänta oss att den ökningen håller i sig men kunderna har fått ett stort förtroende för oss.

På Irländska sjön la Stena Line förra året ned sin trafik med högfartsfärja men har också här enligt Mårtensson lyckats kompensera tappet.

– Vi har på linjen Holyhead-Dublin lyckats absorbera hela tappet på Irländska sjön. Ökningen på den linjen ligger på mellan 20 och 25 procent. Även vår franska linje ökar med 10 procent.

Ingen tillfällig topp

Det ser med andra ord bra ut för färjetrafiken och det är enligt Niclas Mårtensson inte någon tillfällig topp för bara sommartrafiken.

– Nej, det är en allmän trend som varat de senaste åren. Även för lasttrafiken. Dessutom såg vi bra bokningar redan under våren och det håller i sig under hösten ser det ut som. Trenden gäller inte heller bara Stena Line utan hela färjenäringen.

Seca dyrt trots allt

Trenden skulle därmed kunna ge sken av att det så i förväg omtalade och hotfulla införandet av Seca i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen inte haft någon påverkan på färjetrafiken. Något som Niclas Mårtensson inte håller med om.

– Nej för visst har det gjort saker de senaste åren. Vi har haft konsolideringar och linjer som försvunnit. Linjer som körs med lägre fart och lägre frekvens. Så även om det inte har hänt så mycket just 2015 så har det hänt mycket under åren innan. Dessutom finns det linjer på marknaden som lider just nu, det är klart.

Oljepriset som sjunkit dramatiskt sedan förra hösten pekas ofta ut som den stora anledningen till at införandet av Seca inte blivit så dramatiskt som många befarade men det spelar inte fullt så stor roll som man kan tro enligt Mårtensson.

– Dollarn har blivit dyrare samtidigt så nettoeffekten för oss har inte blivit als så stor för oss som för de som handlar med olja. Dessutom har vi haft stora omställningskostnader ombord.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Eddy

    Stena Line och NIclas Mårtensson! Gör nu det enda rätta: starta passagerarlinje mellan Göteborg och Storbritannien! Ni har redan alla andra rutter – fältet ligger fritt! Det kan gärna vara säsongsbaserat och/eller Ropax – fraktebehovet finns från Storbritannien till Skandinavien…

    • Anonymous

      Frågan är vart de lägger båten för den linjen?

      • Eddy

        Det kan man förstås undra, med tanke på hur svårt det verkar vara att behålla sjöfarten i innerhamnarna, och hur staden agerat mot Stena Line, planeringar av Firhamnen, Älvstranden AB.s flathet mot Kungsholm osv. Men t ex vid gamla Tor Line-läget i Skandiahamnen finns körramperna kvar i kajen. Borta vid gamla Arendalsvarvet finns ytor som använts av enstaka lyxkryssare. Och i värsta fall, varför inte segla från Varberg?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]