OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fotograf: Kustbevakningen

Poseidons hittills största räddningsarbete i hamn

På onsdagseftermiddagen anlände Kustbevakningens KBV 001 Poseidon till Taranto med 665 migranter ombord.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ed 665 migranter ombord.

KBV 001 Poseidon har hittills deltagit i 12 sjöräddningar på Medelhavet och fört 3.539 personer till Italien. Den räddningsoperation som KBV 001 Poseidon genomförde senaste måndag, den 27 juli, var den hittills största för Kustbevakningen i Medelhavet.

Kustbevakningen uppger att de 665 migranterna som lämnats iland i Tarantos hamn får träffa läkare, sjukvårdspersonal och Röda Korset. Efter läkarkontroll och vård tar gränspolisen vid för registrering. Kustbevakningens och polisens personal ombord på KBV 001 Poseidon hade innan ankomsten kunnat hjälpa flera som led av diabetessårskador och uttorkning.

Utmaning

Enligt Kustbevakningen var mottagningen väl organiserad och samtliga migranter hade tagits omhand inom två timmar från ankomst. Efter avgång för nästa uppdrag påbörjade besättningen genast städning och sanering av fartyget.

– Att ha så många som 665 migranter ombord var en utmaning med tanke på matutdelningen och säkerheten att röra sig på akterdäck då migranterna satt så tätt, meddelar man från besättningen.

Fartyget bemannas av personal från Kustbevakningen och Polisen. Uppdraget i Operation Triton, som koordineras av Frontex, sträcker sig från 1 juni till 31 augusti.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonym

    Detta är verkligen en fin gest men samtidigt måste man säga att det är inte detta vår fartyg ska användas till. Så påkostade och så debatterade fartygs som kustbevakningens skrytbyggen skall användas till det de är byggda för och för Sveriges intresse. Hur gör vi om det skulle behövas en nödbogsering eller blir ett oljeutsläpp i Göteborgs skärgård? Självklart förstår jag att det finns en plan en ”Backup” på detta men menar man då på att de fartyg i närområdet klarar av att fylla upp för Poseidons utlandsresa? Om så är fallet är behövdes då verkligen Poseidon från början…

    • Frank Zappa

      Livet har inte alltid direkta och rationella svar på allting. Det är skönt att det är så! Den största frågan är dock hur du som sjöman kan ifrågasätta behovet av en båt. Det är inte så smart att rationalisera bort sig själv och det är inte så smart att kasta sten på folk i samma yrkesgrupp som leder till att du får det sämre själv.

      • Anonym

        Visst är det så. Samtidigt förstår jag inte hur du kan få detta till att jag får det sämre själv. Via att kustbevakningen byggt dessa tre fartyg har deras personalstryka minskats, de har effektiviserats och mindre/fler fartyg försvinner. Fler Kustbavakningsstationer läggs ner med deras nya plan. Givetvis förstår jag att effektivitet är framtiden, alla vill spara pengar och det kommer man inte undan. Men i detta fall tycker jag personligen att det är gjort på fel sätt vilket givetvis går att diskutera. Men hur du kan få det till att det blitt bättre med dessa fartyg har jag vårt att förstå. Jag vänder därför tillbaka kommentaren – inte smart att kasta sten på folk i samma yrkesgrupp som dig själv.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]