Miljöpartiets Karolina Skog (till höger) och moderator Carolina Kihlström under Svensk Sjöfarts höstseminarium.

Fotograf: Magnus Sandelin

Kategori: Politik

Politikerna eniga om statens ansvar för sjöfarten

Staten behöver ta ett större ansvar för att öka sjöfartens konkurrenskraft. Det var de inbjudna politikerna eniga om under Svensk Sjöfarts höstseminarium.
Ett hundratal personer från sjöfartsnäringen hade under torsdagen samlats på Posthotellet i Göteborg för att lyssna på en halvdags föreläsningar och panelsamtal under Svensk Sjöfarts årliga höstmötesseminarium. På agendan stod miljö och kompetensförsörjning. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]tsnäringen hade under torsdagen samlats på Posthotellet i Göteborg för att lyssna på en halvdags föreläsningar och panelsamtal under Svensk Sjöfarts årliga höstmötesseminarium. På agendan stod miljö och kompetensförsörjning. 

Under ett samtal mellan tre ledamöter från riksdagens finansutskott rådde enighet om att staten behöver ta ett större ansvar för att sjöfarten ska uppnå miljö- och klimatmålen och bli mer konkurrenskraftig.

– Jag tycker att det är otroligt viktigt att staten och det offentliga finns med på hela resan. Från forskning, innovation, testande och ut till att produkter står stabilt på egna ben på den globala marknaden, sa Miljöpartiets Karolina Skog.

Hon menade också att det genom mindre förändringar i det finanspolitiska ramverket skulle gå att få loss tusen miljarder kronor som man bland annat skulle kunna lägga på att elektrifiera hamnar.

Moderaternas Edward Riedl tog bland annat upp farledsavgifterna.

– Riksdagen har riktat ett tillkännagivande till regeringen för att se över farledsavgifter, lotsavgifter och annat, så att det inte blir alltför dyrt. Trots att man har skjutit till pengar så har det inte fått något genomslag, så det är klart att det måste göras saker där, sa han.

Ulla Andersson från Vänsterpartiet var delvis inne på samma spår och pekade på att det råder ojämlika konkurrensförhållanden mellan sjöfart och vägtrafik.

– Staten borde bygga ett gemensamt långsiktigt program tillsammans med sjöfarten för att se var staten kan göra störst nytta, sa hon.

Under en annan programpunkt föreläste Svenska Skeppshypoteks vd Arne Juell-Skielse om vad hypoteket kan bidra med för att uppnå en grönare sjöfart. Han uppmanade rederierna att kontakta Skeppshypotek för att diskutera olika tekniska lösningar, och inte vara rädda för att få frågor tillbaka.

– Vi är jätteintresserade av att diskutera finansiering av konvertering, så kom till oss! Och det är inte för att vara näsvisa som vi ställer en massa frågor, utan för att vi behöver lära oss, sa han.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]