P&O Ferries trafikerar bland annat rutten Dover–Calais.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Arbetsmarknad | Passagerarsjöfart

P&O Ferries massavsked upprör

Under torsdagen avskedades 800 brittiska sjömän anställda i P&O Ferries under ovanliga former. Nu får färjerederiet kritik från många håll. Agerandet ger hela sjöfartsbranschen en törn, enligt Seko sjöfolks ordförande.
P&O Ferries, som kör färjetrafik på många platser runt Storbritannien, har hamnat i rejält blåsväder sedan man under torsdagen först ställde in all trafik under den närmsta tiden för att sedan under ovanliga former avskeda 800 brittiska sjömän på alla sina fartyg.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]�rande.”} /–>

P&O Ferries, som kör färjetrafik på många platser runt Storbritannien, har hamnat i rejält blåsväder sedan man under torsdagen först ställde in all trafik under den närmsta tiden för att sedan under ovanliga former avskeda 800 brittiska sjömän på alla sina fartyg.

Besättningarna på P&O Ferries fartyg blev på torsdagen beordrade av rederiet att föra iland passagerare och last. De fick sedan se ett videoklipp där en företrädare för rederiet meddelade att deras anställning upphör omedelbart. På flera håll blev sjömännen därefter eskorterade iland av säkerhetsvakter, skriver The Guardian. Rederiet hänvisar till en ekonomiskt ohållbar situation och kommer att ersätta de 800 avskedade sjömännen med kontraktsarbetare.

P&O Ferries, ägt av Dubaibaserade DP World, agerande fördöms från många håll. Brittiska fackförbund och politiker kallar det hela skamligt, en skandal och fullständigt oacceptabelt.

”Spektakulära former”

Sjöfartstidningen ringde upp den svenska sjöfartens parter.

– Visst sker detta under ganska spektakulära former. Oklart av vilken anledning, jag har ännu ingen kännedom om det och jag vill inte spekulera. Det kommer vi att få veta tids nog, säger Anders Hermansson, tf vd på Svensk Sjöfart.

Oscar Lindgren, vd för Sjöbefälsföreningen, kallar fallet ”minst sagt häpnadsväckande”.

– Att en arbetsgivare kan ta till dessa metoder utan förvarning och att man väljer att gå så långt att man tar vakter ombord för att hämta de ombordvarande. Det här ligger så långt ifrån den verklighet vi är vana vid här i Sverige. Vi stöttar våra medlemmar, främst i ITF och i Nautilus Federation. Vi får löpande information kring händelsen som vi bevakar, säger han.

Manar till bojkott

Kenny Reinhold, ordförande Seko sjöfolk, blev både matt och förbannad när han tog del av händelsen.

– Vi pratar sunkigt 30-talssätt att behandla anställda, det var inte vackert och något av det värsta jag har sett på länge. Det behövs en bojkott, har man valmöjligheten framöver och det finns ett P&O Ferries-skorstensmärke – välj andra bolag!

Han är också bekymrad över hur P&O Ferries agerande kan påverka rekryteringssituationen.

– Det pågår samtal inom Europa om kompetensförsörjningen med anledning av både pandemier och krig – och den här massiva sparken för 800 sjömän gör att hela branschen får sig en törn. Det är redan svårt att rekrytera sjöfolk, framför allt till utefarten – se bara i Sverige, och till och med norrmännen ringer till oss nu och frågar om vi har något manskap som kan söka sig dit. Tänk vad ungdomar som funderar på att satsa på sjöfarten tänker när de ser att man kan bli avskedad med en tvåminuters video, nej, det är flagrant, säger Kenny Reinhold.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]