Projektgruppen för Mega Grön Hamn.

Fotograf: OX2

Kategori: Energi

Planer för produktion av vätgas på Åland

Långnäs hamn på Åland vill kunna utvecklas till en ny grön hubb för storskalig produktion av vätgas och och e-bränsleproduktion. Nu inleder energibolaget OX2 och Ålandsbanken Fondbolag en förstudie i projektet Mega Grön Hamn.
I ett pressmeddelande skriver man att det i projektet bland annat planeras produktion av vätgas som drivmedel för rederibranschen. Den nya hamnen ska även bli en viktig knutpunkt för transport av vätgas genom den planerade Baltic Sea Hydrogen Collector mellan Finland, Åland, Sverige, Danmark och Tyskland.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]

I ett pressmeddelande skriver man att det i projektet bland annat planeras produktion av vätgas som drivmedel för rederibranschen. Den nya hamnen ska även bli en viktig knutpunkt för transport av vätgas genom den planerade Baltic Sea Hydrogen Collector mellan Finland, Åland, Sverige, Danmark och Tyskland.

Fullt utbyggd uppges den nya hamnen möjliggöra konstruktionslogistik till de enskilda projekten, men också ge möjligheter för nya företagsetableringar och arbetstillfällen. Kapaciteten beräknas till 3 000 MW, vilket är elektrolysörens maximala storlek. 

OX2 utvecklar, bygger och säljer land- och havsbaserad vindkraft, och har en vision att bygga storskaliga havsbaserade vindkraftsparker på Åland. 

– Förutom att vara en viktig del för de havsbaserade vindkraftsprojekten skapas arbetstillfällen, e-bränsle tas fram för rederibranschen, och det stärker Ålands möjligheter att bli den ledande gröna hubben i Norden, säger Anders Wiklund, landschef Åland på OX2, i pressmeddelandet.

I projektgruppen ingår också Mærsk Mc-Kinney Møller Center för Zero Carbon Shipping. Det är ett oberoende världsledande forsknings- och utvecklingscenter inom gröna drivmedel för sjöfart, med en stark koppling till världens största rederi Maersk, NYK Hapag-Lloyd liksom handelshus och teknikleverantörer. 

– Den globala rederibranschen fullkomligen skriker efter grönt e-bränsle i stor skala vilket gör tajmingen perfekt för denna förstudie som behöver komma igång så snart som möjligt, säger Johan Byskov Svendsen, Program Manager på Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]