Fotograf: Concordia Maritime

Kategori: Skeppsbyggnad

Penguin till Concordia

 Concordia Maritime har tagit leverans av produkttankern Stena Penguin, som nu inleder ett treårskontrakt för transporter av raffinerade produkter för Glencore’s dotterbolag ST Shipping. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tterbolag ST Shipping. 

Stena Penguin är det nionde fartyget i den så kallade P-Max-serien om tio fartyg och det första av två P-Max med högsta isklass, 1A. Fartygen byggs på det kroatiska varvet Brodosplit.

P-Max-fartygen är 183 meter långa, 40 meter breda och har ett djupgående (design) på 11,3 meter.

Även de två systerfartygen P-Max Stena Polaris, som levererades i februari i år, och Stena Premium planerad för leverans i början av 2011, är kontrakterade för tre år av ST Shipping.

Stena Penguin seglar, liksom systerfartygen, under Bermuda-flagg.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]