Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Fartygsutrustning | Forskning

Pearl Seaways STM-utrustad

DFDS bil- och passagerarfärja Pearl Seaways har utrustats med STM-teknik.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]trustats med STM-teknik.

Pearl Seaways, den ena av DFDS två färjor på linjen Oslo-Köpenhamn, är nu utrustad med STM-teknik, uppger Sjöfartsverket. Enligt Sjöfartsverket är en av grundtankarna inom Sea Traffic Management (STM) ett väl strukturerat digitalt informationsutbyte mellan fartyg, hamnar och andra aktörer inom branschen, vilket i sin tur ska bidra till effektivare sjöfart.

Delar färdplan

Med utrustningen kan Pearl Seaways dela sin Voyage Plan med landbaserade aktörer. Landaktörerna skickar relevant information om resan, till exempel rekommenderade ankomsttider, navigationsvarningar och ruttförslag till fartyget. Informationen visas grafiskt i fartygets navigationssystem.

Lättare undvika risksituationer

Pearl Seaways delar också en del av sin Voyage Plan med andra fartyg i närheten över AIS. Om fartygen är STM-aktiverade kan de se upp till sju ruttsegment av Pearl Seaways Voyage Plan.

Enligt Sjöfartsverket hjälper det bryggbefälet att få en uppfattning om andra fartygs intentioner och man kan lättare beräkna mötesplatser, närmaste punkt och vilken tid fartygen passerar varandra (CPA) samt på ett tidigt stadium identifiera och undvika risksituationer.

Konferens ombord

Systemet förevisades på den internationella konferensen e-Navigation Underway som arrangerades ombord på Pearl Seaways den 24 till 26 januari. Delegaterna hade då möjlighet att besöka bryggan och se hur fartygets Wärtsilä NACOS Platinum ECDISPILOT skickade fartygets Voyage Plan till VTS i Norge som har ett Kongsberg-system och till ett annat landbaserat centrum i Sverige som har ett Saab system samt erhålla uppdaterad säkerhetsinformation säkerhetsinformation tillbaka.

”Stort steg framåt”

– Det är ett stort steg framåt för e-navigation. Att se det med egna ögon och i stor skala är ett bevis på att det verkligen händer. STM-lösningarna och tjänsterna som visas ombord använder sig av Maritime Connectivity Platform (MCP) och följer IALA:s guidelines. Samverkan mellan fartyg och land med globalt harmoniserade digitala tjänster kommer att förbättra effektiviteten och säkerheten för framtida sjötrafik, kommenterar Michael Card, biträdande generalsekreterare för den internationella tekniska föreningen IALA.

”Säkrar interoperabilitet”

– STM har utvecklat standarder för att säkra interoperabilitet mellan system och tjänsteleverantörer, vilket demonstrationen validerar. Samarbetet mellan offentliga organisationer och oss i branschen har visat sig vara ett snabbt sätt att nå fungerande standarder som enkelt kan antas, säger Karl-Christian Ehrke, produktchef för Integrated Navigation Systems på Wärtsilä Marine Solutions.

”Lång och spännande resa”

– Som DFDS ser det, med EU:s single window som ett exempel, ser vi en växande efterfrågan på digitala lösningar för sjöfarten. Men vi är inte där än. För att dra full nytta av datautbyte i realtid mellan myndigheter, tjänsteleverantörer, fartyg och rederier behöver vi ett nära samarbete mellan alla intressenter. Vi ser att STM förenklar kommunikationen med aktörer på land med värdetilläggstjänster som gör sjöfarten effektivare, vilket bidrar till att reducera kostnaderna och samtidigt öka säkerheten för våra fartyg. Detta är början på en lång och spännande resa mot effektivare och säkrare operation av fartyg, minskad administration och, på längre sikt, mer automatiserad operation, säger Niels Smedegaard, vd och koncernchef för DFDS.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]