[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nling Shipyard (Weihai).
Nybyggena blir av en typ som Finnlines kallar Superstar-klass och ska levereras 2023. Med längden 230 meter blir de större än Finnlines existerande Star-klass. De får kapacitet för 5.100 filmeter och 1.100 passagerare samt högsta svensk/finska isklass.
Höjd passagerarkomfort
I Superstar-fartygen uppger Finnlines att de kombinerar det bästa från både last- och passagerarfartyg. Enligt rederiet innebär de nya fartygen en betydande förbättring i Finnlines-flottans passagerarkomfort och bjuder på nya kundupplevelser. De får bland annat flera olika typer av passagerarutrymmen samt ett stort butiksområde.
Energieffektiva
– Vi vill erbjuda våra kunder en service av hög kvalitet och samtidigt respektera alla aspekter av miljöfrågorna. Investeringen syftar till energieffektivitet och reducering av utsläppen men samtidigt är det en investering i högsta passagerarkomfort. Vi vill vara ledande i utvecklingen av högkvalitativa roro- och ropax-fartyg i Östersjöregionen. Vårt pågående 500 miljoner euros nybyggnadsprogram försäkrar att vi fortsättningsvis levererar bästa service till våra kunder, säger Emanuele Grimaldi, CEO Finnlines, i ett pressmeddelande.
Förutom de nu beställda fartygen har Finnlines tre stora 5.800 filmeters roro-fartyg i order i Kina.
[/flowy_subscriber_only]