Luna Maersk i Gatunsjön på väg mot Atlanten. Bilden är från 2020.

Fotograf: David Brossard/Wikimedia Commons

Kategori: Container

Panamakanalen tillåter fler – men Maersk lastar om

Idag tisdag höjs antalet tillåtna passager genom Panamakanalen till 24 fartyg per dygn. Containerrederiet Maersk beslöt i förra veckan att lasta om gods till järnväg för att undvika kanalen. 
Från och med den 16 januari tillåts 24 fartyg per dygn att passera genom Panamakanalen, uppger landets kanalmyndighet. Det är en ökning från de 22 som fram till nu har fått passera dagligen, och betydligt fler än de endast 18 fartyg som enligt kanalmyndighetens tidigare uppgifter skulle få passera per dag i februari när vattenbristen beräknades bli som värst.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ger landets kanalmyndighet. Det är en ökning från de 22 som fram till nu har fått passera dagligen, och betydligt fler än de endast 18 fartyg som enligt kanalmyndighetens tidigare uppgifter skulle få passera per dag i februari när vattenbristen beräknades bli som värst.

Restriktionerna i Panamakanalen till följd av torka handlar om både djuprestriktioner och begränsat antal passager per dag. Situationen med störningar och långa köer började i somras och förväntades nå sin absoluta topp nu i februari. Flera rederier har de senaste månaderna valt att undvika kanalen och istället låtit fartygen ta alternativa vägar

Att antalet passager genom kanalen nu höjs beror på att det regnade mer än förväntat under november, vilket gjorde att vattennivån i Gatunsjön som förser slussarna med vatten steg mer än väntat. Vattennivåerna är dock fortfarande ovanligt låga för säsongen och väntas så förbli tills regnsäsongen startar i maj, juni. 

Oktober förra året uppges ha varit den torraste månaden sedan man började mäta vattennivån i Panamakanalen och Gatunsjön för drygt 70 år sedan. Helåret 2023 beskrivs som det näst torraste under samma tidsperiod.

I takt med att rederier valt andra vägar har köerna genom kanalen minskat. Detta har i sin tur gjort att kostnaden för att via auktion komma före i kön har sjunkit rejält jämfört med november månads toppnotering på över fyra miljoner dollar. Enligt en talesperson för kanalmyndigheten var det genomsnittliga auktionspriset i Neopanamax-klassen den 11 januari 269.000 dollar, uppger tidningen gCaptain.

Trots det något förbättrade läget i Panamakanalen meddelade containerrederiet Maersk i förra veckan att man gör ändringar i sin trafik mellan Stilla havet och USA. Istället för att ta sjövägen kommer containrarna att lastas om till järnväg och transporteras landvägen de knappt åtta milen genom Panama. Det innebär att rederiets så kallade OC1-service delas i två loopar – en på Atlantsidan och en i Stilla havet – med järnvägen som en brygga däremellan. Fartygen på Stilla havssidan ska vända i Balboa och de på Atlantsidan i Manzanillo. 

Järnvägen som går intill kanalen används redan i viss utsträckning av Maersk och andra rederier för att tillfälligt lasta av gods från stora fartyg för att klara nuvarande restriktioner i djupgående.

Omlastningen till järnväg ska enligt Maersk inte ge förseningar för norrgående fartyg, medan fartyg på sydgående resa kan komma att uppleva viss försening. 

– Vi arbetar hårt för att minimera eventuella effekter på försörjningskedjan och håller tät kontakt med Panamas kanalmyndigheter för att säkerställa att vi kan ge snabba uppdateringar, skriver rederiet i ett rådgivningsdokument citerat av tidningen gCaptain.

Enligt Maersk är det bara rederiets OC1-linje som omfattas av förändringen; övriga linjer kommer att passera kanalen som planerat.

Hittills har inget annat rederi uppgett att man vidtar liknande åtgärder. Hapag Lloyd säger till nyhetsbyrån Reuters att man inte kommer att följa Maersk och lasta om till järnväg, och anger som skäl att det inte finns tillräcklig järnvägskapacitet för deras fartyg på upp till 13.000 TEU.

Franska CMA CGM har tidigare uppgett att restriktionerna i Panamakanalen ihop med den tidigare höjda kanaltaxan tar hårt på rederiets verksamhet. I november förra året meddelade CMA CGM på sin hemsida att man från och med 1 januari 2024 avsåg att införa en så kallad ”Panama Adjustment Factor”  i form av en avgift på 150 dollar för varje TEU.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]