I oktober 2023 var vattennivåerna kring Panamakanalen de lägsta som någonsin hade uppmätts, enligt kanalmyndigheterna. Nu börjar nivåerna återhämta sig.

Fotograf: Panama Canal Authority

Panamakanalen börjar återhämta sig

Efter över ett års restriktioner till följd av torka börjar nu Panamakanalen långsamt att kunna återgå till normal drift och fler fartyg per dag.
Regn och ökade vattennivåer har väckt hopp om en möjlig återgång till normal drift för containerfrakt efter över ett års restriktioner på grund av låga vattennivåer i Gatunsjön som förser Panamakanalens slussar med vatten. Det rapporterar flera internationella medier. Experter varnar dock för att situationen fortfarande är långt ifrån nivåerna före restriktionerna.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] av låga vattennivåer i Gatunsjön som förser Panamakanalens slussar med vatten. Det rapporterar flera internationella medier. Experter varnar dock för att situationen fortfarande är långt ifrån nivåerna före restriktionerna.

Från och med torsdag har kanalmyndigheten ökat antalet fartygspassager som tillåts passera kanalen från 24 till 31 per dag.

Peter Sand, chefsanalytiker på det Oslobaserade företaget Xeneta, säger till gCaptain att ökningen kommer att ge begränsad effekt för containerfrakt eftersom ökningen motsvarar fler passager i de mindre panamax-slussarna. En mer betydande förändring väntas den 1 juni, då antalet dagliga passager förväntas höjas till 32 med ytterligare en passage för större neopanamax-fartyg. Samtidigt planerar myndigheterna att också öka gränsen för djupgående för neopanamax-fartyg från 13,4 till 13,7 meter (den normala gränsen är 15,2 meter).

Störningarna som orsakats av vattenbristen i Panamakanalen har haft betydande inverkan för flera rederier och även påverkat spotpriserna.

När Panamakanalen nu börjar återgå till normal drift behöver företag enligt Peter Sand vara förberedda på att återhämtningen kommer att vara långsam, och dessutom beroende av oförutsägbara faktorer som nederbörd.

– Xeneta har länge haft uppfattningen att effekten av torkan i Panamakanalen kommer att kännas i åratal snarare än månader, säger han till gCaptain.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]