Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Reparationsvarv | Torrlast

Pallas tar in fartyg på bareboatcharter

Pallas Shipping i Göteborg tar in torrlastaren Tingo på bareboatcharter från åländska Rederi AB Tingö. OP Svensson ska befrakta fartyget som nu rustas upp på varv.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] nu rustas upp på varv.

Pallas Shipping kommer att ta in fartyget på bareboatcharter under 16 månader med option på ytterligare tolv månader från Rederi AB Tingö och samtidigt ta över tekniskt och kommersiellt management. Fartyget skiftar samtidigt namn till Pallas River och får Gibraltarflagg (tidigare flaggad i Nederländerna).

– Jag kan av förklarliga skäl inte säga något om den ekonomiska biten mer än att vi får fartyget till väldigt bra villkor, det var en fin affärsmöjlighet. Skälet att vi införskaffar ytterligare ett torrlastfartyg är att marknaden ser bra ut och fortsätter att utvecklas positivt med tillgång på laster. Vi ser Tingo (Pallas River) som ett komplement till Pallas Ocean som vi kommer att fortsätta att segla med och inte avyttra, säger Fredrik Johansson, vd för Pallas Shipping, till Sjöfartstidningen.

Pallas Ocean som numera befraktas av OP Svensson, som också kommer att befrakta Tingo, har hittills i år ökat intjäningen med 20 procent jämfört med 2013.

I samband med den här satsningen på ännu ett fartyg anställer Pallas en teknisk superintendent och en på ekonomiavdelningen.

Rustas upp

Tingo ligger för tillfället på varv för total överhalning av huvudmaskin, blästring och målning. Hon kommer att genomgå en mindre ombyggnation på huvudmaskin för att minska bränsleförbrukningen med upp till 25 procent. Fartyget kommer också att målas med miljövänlig bottenfärg samt utrustas för att kunna ansluta till landel. 

– Det är en fin båt men vi kände att det behövdes en viss uppgradering. Bränsleförbrukningen minskar vi bland annat genom varvtalsreglering, en översyn av propellrarna och anti-fouling. Det hela handlar om en investering på några miljoner och den görs i samarbete mellan Pallas, Rederi AB Tingö och vår huvudfinansiär Ålandsbanken.

Fartyget som byggdes 1991 på Sietasvarvet i Hamburg har idag en lastkapacitet på 4.500 ton men genom en ommätning ökar kapaciteten med 600 ton. Hon har isklass 1A och gör 15 knop som maximal fart.

Rustas upp

Samtidigt som den här affären har landats meddelar Pallas att förhandlingarna om att köpa bunkerfartyget Dublin från tyska Medallion Reederei Gmbh har avbrutits. 

– Ja, det blev så. Men avsiktsförklaringen med Akdeniz Shipyard om en nybyggnation av ett bunkerfartyg som ska kunna lasta LNG (flytande naturgas) och metanol ligger kvar. 

Sedan tidigare äger Pallas Shipping ovan nämnda Pallas Ocean (byggd 1986) och bunkerfartygen Pallas Glory (byggd 2005) och Pallas (byggd 2011).

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]