Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Torrlast

Pallas förlänger bareboatcharter

Nyligen tog Pallas Shipping in torrlastaren Pallas River på bareboatcharter från Rederi AB Tingö – nu förlängs charterperioden till tre år.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]erperioden till tre år.

– Detta är en god nyhet för Pallas och dess aktieägare, genom att redan nu ha en charterperiod på tre år gör att fartyget kommer att få ännu bättre förutsättningar att skapa vinster för bolaget. Särskilt med tanke på att marknaden för denna typ av fartyg är på återhämtning, säger Pallas vd Fredrik Johansson, i ett pressmeddelande.

Det var i mitten på januari som Pallas meddelade om fartygsaffären, det ursprungliga kontraktet gällde på 16 månader med option. I samband med överenskommelsen bytte samtidigt fartyget namn från Tingo till Pallas River och fick Gibraltarflagg (tidigare var hon flaggad i Nederländerna).

Pallas River har precis också genomgått en upprustning/uppgradering, bland annat har huvudmaskin överhalats för att minska bränsleförbrukningen.

– Det är en fin båt men vi kände att det behövdes en viss uppgradering. Bränsleförbrukningen minskar vi bland annat genom varvtalsreglering, en översyn av propellrarna och anti-fouling. Det hela handlar om en investering på några miljoner och den görs i samarbete mellan Pallas, Rederi AB Tingö och vår huvudfinansiär Ålandsbanken, sa Fredrik Johansson, till Sjöfartstidningen i mitten av januari.

Fartyget befraktas av OP Shipping som sedan tidigare befraktar torrlastaren Pallas Ocean. 

 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]