Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Torrlast

Pallas fixar befraktningsavtal

Efter att ha legat på timecharter hos Thunbolagen under sex år kommer nu torrlastaren Pallas Ocean att befraktas av OP Svensson Shipping i Göteborg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]on Shipping i Göteborg.

OP Svensson opererar fartyget på den öppna marknaden och fartyget har precis tagit sin första last. OP Svenssons ersättning baseras på hur mycket fartyget de facto seglar in och avtalet löper med en ömsesidig uppsägningstid på tre månader.

Uppåtgående marknad

Styrelsen i Pallas har gjort bedömningen att fartyget kommer att öka sina intäkter i spotmarknaden då de anser att det finns tydliga tecken på att marknaden är på väg att återhämta sig, därför har man valt bort en timecharterlösning.

– OP har en lång tradition av fartyg som Pallas Ocean och det känns mycket spännande att gå in i spotmarknaden tillsammans och skapa mervärde för fartyget och ökade intäkter i takt med att marknaden för torrlastfartyg är på uppåtgående. Pallas har följt spotmarknaden under den gångna hösten och trots en tillfällig nedåttrend på fraktpriserna under januari vilket är brukligt, så är vi övertygade om att detta kommer öka resultatet i Pallas Group under våren 2014, säger Pallas vd Fredrik Johansson.

Äger tre fartyg

I bokslutet för det brutna räkenskapsåret 2012/2013 redovisade Pallas ett rörelseresultat på 4,5 miljoner (-8,4 miljoner 2011/2012). Resultatet efter finansiella poster skrevs till 0,8 miljoner (-13,2 miljoner).

Pallas Shipping äger idag tre fartyg; bunkerfartygen Pallas Glory (byggd 2005) och Pallas (byggd 2011 och seglar på ett flerårigt timecharteravtal för Topoil) samt torrlastaren Pallas Ocean. Den senare är ett specialbyggt torrlastfartyg (byggd 1986) anpassad för att kunna trafikera slussarna i Göta Älv upp till Vänern och dess hamnar. Hon har legat på timecharter hos Thunbolagen i sex år men befraktas nu alltså av OP Svensson.

Pallas Shipping har sedan tidigare tecknat en avsiktsförklaring med Akdeniz Shipyard om en nybyggnation av ett bunkerfartyg som ska kunna lasta LNG (flytande naturgas) och metanol samt en avsiktsförklaring om ett förvärv av bunkerfartyget Dublin. M/T SP Dublin ägs av tyska Medallion Reederei Gmbh. Fartyget är byggt 2009 och utrustat för att utföra bunkringsoperationer, lastkapaciteten är 3.700 ton. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]