Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Container | Ekonomi | Regelverk

P3-nätverket avbryts

Det blir inget P3-nätverk mellan containerjättarna Maersk Line, MSC och CMA CGM. Detta sedan Kina meddelat att man inte godkänner den omdiskuterade alliansen. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]diskuterade alliansen. 

Enligt ett uttalande från Maersk Line har man visserligen respekt för beslutet från det kinesiska handelsministeriet, som alltså innebär att alla planer på det tänkta P3-nätverket stoppas, samtidigt som man inte döljer det faktum att man är besvikna över beskedet.  

– Vi har arbetat hårt för att bemöta de kinesiska frågorna och farhågorna, så självklart är vi besvikna. P3 skulle ha gett Maersk Line ett effektivare nätverk och våra kunder skulle ha fått en bättre produkt, säger Vincent Clerc, affärschef på Maersk Line.       

Minskade utsläpp

Orsaken till att Kina säger nej till P3-nätverket uppges vara att alliansen skulle ha brutit mot de kinesiska konkurrensreglerna för fusioner och sammanslagningar. 

– Beslutet var självklart överraskande, eftersom de tre rederierna har arbetat hårt med att bemöta alla farhågor från myndigheterna. P3-alliansen skulle ha gjort det möjligt för Maersk Line att minska sina kostnader och reducera sina CO2-utsläpp, och ett effektivare nätverk skulle ha inneburit att man kunde ha förbättrat sina tjänster åt sina kunder, säger Nils S Andersen, vd för Maersk Group. 

Enligt Maersk Group kommer avsaknaden av P3-nätverket inte ha någon avgörande betydelse för Maersk Groups totala resultat för år 2014. 

Operationellt samarbete

Nyheten om att containerrederierna Maersk Line, MSC och CMA CGM planerade en allians kom i juni förra året. Alliansen var avsedd att endast utgöra ett operativt och inte kommersiellt samarbete, där de tre rederierna skulle dela på fartyg, lastutrymmen och hamnfaciliteter. Den gemensamma samarbetsflottan skulle ha uppgått till 225 containerfartyg med totalt 2.6 miljoner teu.

I mars i år meddelade amerikanska U.S. Federal Maritime Commission att man å sin sida godkänner P3-nätverket att verka i landet, och för bara några veckor sedan – den 3 juni – meddelade EU-kommissionen att man för sin del inte anser att P3-samarbetet skadar konkurrensen

Om Kina hade godkänt nätverket var planen att samarbetet skulle ha inletts i höst.    

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]