Kategori: Miljö | Myndigheter

Överflyttning ger halverade utsläpp enligt rapport

Varje år skulle 165.000 lastbilar kunna ersättas med sjöfart, vilket skulle halvera koldioxidutsläppen för samma mängd gods. Det menar Sjöfartsverket.
I Sjöfartsverkets rapport ”Överflyttningsanalys – väg till sjö” som publicerades i februari har myndigheten räknat på hur mycket vägtransporter som skulle kunna flyttas från land till sjö. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] /–>

I Sjöfartsverkets rapport ”Överflyttningsanalys – väg till sjö” som publicerades i februari har myndigheten räknat på hur mycket vägtransporter som skulle kunna flyttas från land till sjö. 

Enligt rapporten beräknas koldioxidutsläppen minska med hälften för varje överflyttad tonkilometer med dagens tekniknivå. 

Potential mellan 5 och 18 procent

Enligt VTI:s (Statens väg- och transportforskningsinstitut) analys finns enligt rapporten en potential på mellan 5 och 18 procent av det vägtransportarbete som överstiger 300 km som hade kunnat gå på sjö. 

Rapporten återger en teoretisk beräkning genomförd av Sjöfartsverket, baserat på statistik från 2019, som visar att en överflyttning på 5 procent motsvarar cirka 82.000 lastbilstransporter och cirka 1,8 miljoner ton gods varje år. 82.000 lastbilstransporter kan jämföras med cirka 470 normalstora fartyg.

En överflyttning av tio procent skulle kunna ersätta 165.000 lastbilar, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Jobbar för att undanröja hinder

– Vi räknar med att var tionde lastbil som kör långväga godstransporter har en potential att flyttas över till sjötransporter. Det är närmare 3,6 miljoner ton gods varje år som skulle kunna ersätta 165.000 lastbilar på våra vägar, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket, i pressmeddelandet.

Sjöfartsbranschen arbetar för att undanröja hinder för en snabbare överflyttning av gods till sjön. Nya inlandsterminaler byggs i hamnar, ny linjesjöfart planeras utmed kusten och på Mälaren och Sjöfartsverket jobbar med nya och djupare farleder, uppger myndigheten vidare.

– En snabb vinst vore att utnyttja tomtransporterna bättre, alltså att fartygen lastas åt båda håll. Bland varuägarna saknas också en del kunskap om vad sjöfarten kan erbjuda, säger Katarina Norén.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]