Fotograf: Arctia Shipping

Kategori: Reparationsvarv | Specialfartyg

Otso byggs om för Arktis

Den konventionella isbrytaren Otso byggs om i Raumo för att under de närmaste sommarsäsongerna operera i Arktis.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ngerna operera i Arktis.

Arctia Offshore inom det statliga finländska isbrytarrederiet Arctia Shipping har ingått avtal om långtidsbefraktning av isbrytaren Otso till ett internationellt seismiskt bolag. Isbrytaren, som är konstruerad för isbrytning i Östersjön, ska innan dess byggas om för att kunna operera worldwide. Den omfattande ombyggnaden utförs på det nya varvet RMC i Raumo, före detta STX Finlands Raumovarv, dit fartyget anländer inom de närmaste veckorna.

Ökad omsättning

Avtalet med det icke offentliggjorda seismiskt bolaget gäller för två år och innefattar optioner för ytterligare två år. Det nya avtalet uppges öka Arctias årliga omsättning med flera miljoner euro.

– Otso ska assistera vid seismiska forskningsoperationer i de arktiska havsområdena. I praktiken innebär det att bryta isen framför ett forskningsfartyg som mäter havsbottnen och att fungera som depåfartyg vid olika vetenskapliga arbeten, informerar Arctias offshoredirektör Hannu Ylärinne.

Vintern i Östersjön

Uppdragen i Arktis inleds i juli i år. Till Östersjön återvänder Otso före början av november för att under vintersäsongen operera som isbrytare enligt gällande avtalet med Trafikverket i Finland.

– Avtalet, som vanns i hård konkurrens, visar att man litar på Arctias specialkunnande internationellt. Avtalet medför utlovade nya arbetstillfällen för finländska sjömän, vi inleder nyrekryteringarna genast, säger Hannu Ylärinne.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Framtiden

    Dags att hänga på nu Sverige, kan Finland tjäna mer pengar på sina isbrytare så kan vi. Bygg nya miljövänliga, polarklassade enligt ”legoprincipen”.

  • Kalle Anka

    Finska statens isbrytardirektörer har lekt ”företagsleken” i många år. Ingenstans har det någonsin kommit fram om det blivit plus eller minus. Man har lyckats göra det så invecklat och omöjligt att få insyn i, att det aldrig kommer fram för skattebetalarna och beslutsfattarna vad det kostar.
    Förstås ger det sysselsättning men det skulle vara klarare om man också skulle visa upp notan.

  • Lennart Fougelberg

    Nu väntar beställning på två svenska och en finsk isbrytare och, inom några år, en till två svenska samt ytterligare en till två finska? Aker har teknik och resurser så gör ett finsk/svenskt konsortium där
    många underlevr. som Kockums, ABB, SSAB, Stena Aker Arctic m.fl. får teknikutveckling och arbetstillfällen. Som tidigare kan billigast vara sämst med svenska skattepengar och här krävs kvalitet.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]